Jos frisbeegolfia verrataan pallogolfiin ja mietitään näiden kahden pelin ominaisuuksia, voidaan helposti tulla päätelmään, että frisbeegolfkori on liian iso. Tässä tietenkin oletetaan, että pallogolf on pelillisesti tasapainossa. Päätelmä perustuu siihen, että pallogolfissa lyödään pidemmälle kuin fg:ssä heitetään, mutta fg:ssä putit onnistuvat kauempaa. Tämä johtaa oleellisesti siihen, että fg:ssä ei voida tehdä 90 metristä avointa väylää (ja käyttää tätä väylää pro-kilpailuissa). Kaikki tekevät kakkosen. Vastaava ehkä 150 metrinen väylä pallogolfissa taas toimii ihan hyvin - kyseessä ei enää ole automaattinen kakkonen.
Frisbeegolfmaalin suuri koko kohtaa siihen, että ns. helpoilla väylillä ei draivin tarkkuudesta saa vastaavaa hyötyä kuin pallogolfissa. On oikeastaan ihan sama, heittääkö kiekkonsa 2 vai 6 metrin päähän korista. Prot puttaavat tältä etäisyydeltä sisään. Pallogolfissa ero 2 metrin ja 6 metrin putin vaikeuden välillä on valtava. Tämän eron johdosta fg onkin helpoilla radoilla kilpailullisesti paljon golfia tylsempää. Tämä voi vaikuttaa fg:n suosioon pitkällä tähtäimellä. Jos Mickelson asettuu 6 metrin putin taakse, niin katsojat saavat oikeasti jännittää, että meneekö sisään. Jos Feldberg on samassa tilanteessa, monet eivät välttämättä jaksa edes seurata tilannetta loppuun, koska tulos on selviö.
Käsittääkseni pienempi kori palkitsisi sekä tarkemmat draivit (tai lähestymiset) että tarkemmat putit.
Kellään kommenttia tähän tulkintaan fg-korin väärästä koosta? Onko yhtälössä, jonka perusteella voitaisiin arvioida fg-korin optimaalista kokoa, jotain sellaista, joka tukee nykyistä kokoa? Mitä olen missannut?
(Disclaimerinä voisin korostaa, että olen täysin amatööri. Olen silti päässyt heittämään mm. Meresmaan ja Heinosen kanssa DGCT:n viikkokisoissa. Nämä huippupelaajat heittävät paljon pidemmälle, paljon tarkemmin ja puttaavat paljon paremmin kuin minä. Tekemäni arvio fg-korin väärästä koosta ei olekaan yritys parantaa omaa huonouttani, eikä oikeastaan perustu omaan pelaamiseeni lainkaan. Minulle kori on ihan ok kokoinen. Arvioni perustuukin siihen, kun olen penkkiurheilijana seurannut golfia ja frisbeegolfia nimenomaan pro-tasolla. Penkkiurheilusta mulla on rautainen kokemus