En tiedä, minkälaiseen kokeiluun Fyhrin kommentit perustuvat, mutta minun ja monen muun kokemukset ovat erilaisia. Kaikelle saa nauraa, mutta on eri asia kannattaako. Minä kuulisin mielelläni noin pitkälle heittävän kaverin kokemuksen siitä, milloin ja miksi pitäisi kädellä kiihdyttää, kun aiemmassa videossa minusta näytti, että kiihdytyät käsivoittoisesti paljon aiemmin kuin minä parhailla pituuksilla. Tosin ihan samoilta paikoilta olen itsekin kiihdytellyt vajaan vuoden, kun on kremppaa olkalihaksessa ja en halua ärsyttää sitä enempää. Ja eipä tule niin tehokasta snapia, mutta eipä mulla olekaan isojen poikien snapia muutenkaan. Mutta viimeksi kun kiihdyttelin myöhempään ne heitot olivat muutaman metrin keskiarvoltaan pidempiä kuin sinun paikkeilta kovaa kädellä kiihdytetyt heitot. Nyt on voimien lisäyksen myötä aikaisen kiihdytyksen heitot toki pidentyneet keskiarvoltaan yli aiempien myöhäisten kiihdytysten ja taidot ruostuneet myöhäisen kiihdytyksen teossa. Ei millään meinaa muistaa odottaa tarpeeksi kauan. Ainakaan toistettavasti. Hätähousu kun olen.
Miko, en tiedä omasta kokemuksesta, muuttuuko tilanne jollain käden nopeuden nousulla yli mun nopeuden ja isommilla lihasvoimilla, mutta lyhyemmälle heittävillä kuin sinulla käden paras kiihdytysteho on tosi pientä ja tapahtuu alle 20 cm kiekon liikkeen aikana. Minkä jälkeen kädestä tuleva liike hidastuu. Siksi kiekon nopeuden maksimoiminen irtoamishetkellä vaati kovimman kiihdytyksen teon tuon 20 cm sisällä irtoamishetkestä.
Kun ajoitus käden suoristamisen kiihdytykselle on sellainen, että käsi siirtyy pois pyörähdyskeskipisteestä, pyörähdyksen tehoa vähentää painon siirtyminen kauas. Sama ilmiö kuin piruetissa taitoluistelijoilla, kun he levittävät kätensä, pyörintä hidastuu. Jotta kiekon nopeus ei hidastuisi, vaan kiihtyisi, pitää kyynärpään suoristuksen aikana pystyä kiihdyttämään kättä ja kiekkoa nopeammin käden lihaksilla kuin painopisteen siirtyminen pois ruumiin läheltä hidastaa. Siksi olisi hyvä, että jaloista ja lantion käännöstä saisi lopussa enemmän tehoa irti kuin vedon alussa. Ei pidä luulla, että käsi ei tekisi mitään ennen kuin kiekko tulee lähelle oikeaa rintalihasta. Löysillä lihaksilla keskivertonopeudella käden pitäisi liikkua, kunnes aivan ennen olkapään ja kyynärpään osoittamista suoraan kohti kohdetta pitäisi lyödä kyynärpäätä eteen kuin yrittäisi rikkoa levyn kyynärpäällä. Näin siis fysiikan lakien mukaan ja ihmisen anatomian plyometrista latautumista (pitkä juttu kirjoittaa auki) ajatellen. Plyometria on pähkinänkuoressa lihasten ja jänteiden käyttöä jousimaisesti loppukiihdytystä parantavasti.
Toisia myöhäistä kädellä kiihdytystä tukevia mielipiteitä asiasta löytyy minua pidemmälle heittävältä ja sinua lyhyemmälle heittävältä Ken Climolta youtubesta hakusanalla FGCU clinic Climo tjms. Toinen lähde sisältää kentsun lisäksi Feldbergin ja on heidän tekemänsä tekniikkaopastus DVD sarjan avausjaksossa oleva tehon tuotannon käyrä eri vaiheissa heittoa. Sitten on nippu eritasoisia heittäjiä
www.discgolfreview.com/forums käyttäjissä, jotka ovat itselleen todenneet myöhäisen kiihdytyksen tuovan pisimmät heitot ainakin pidemmän päälle treenin myötä. YMMV varsinkin riippuen siitä, mitä ja miten on treenannut ja homma voi muuttua eri treenitapojen myötä. Toki eroa syntyy myös siitä, millä osalla ruumista tuottaa eniten tehoa. Käsi vs jalkapainotteisella tehontuottajalla on eri tilanne hieman. En väitäkään, että jokainen automaattisesti heittäisi pidemmälle myöhempään kiihdyttämällä. Vaikka odotukset ovatkin sen puolella enemmistöön tapauksia.
Lisätekijä rennon aloituksen puolesta puhumiselle on lihasten sisäisen vastuksen minimointi. Bruce Lee sanoi lyövänsä sitä kovemmin, mitä vähemmän hän yrittää. Eli hän pysyi rentona juuri ennen nyrkin osumista kohteseen. On ihme anatomia, jos jännitetyillä lihaksilla saa käden liikkumaan yhtä nopeasti kuin juuri unesta heränneen rentoudella noin oikean rintalihaksen tasolle ylettyvänä. Sieltä kihtyvällä kiihdytystahdilla käsitehoa lisäten.
Lihasten soluja voi osin muuttaa keskinopeista nopeiksi jossain määrin genetiikasta ja treenitavoista riippuen. Eiköhän jokainen treenivuosien myötä saa lisää räjähtävyyttä käden kiihdytykseen. Jos ei ole räjähtävyyttä, silloin on pakko kompensoida sitä aloittamalla kiihdytys sen verran ajoissa, ettei käsi ehdi liiemmin jarruttaa. Mutta jottei tule isoja vaihteluita ajoituksen epäonnistumisen myötä, jos hieman myöhästyy kiihdytyksestä välillä. Tutka käyttöön ja viskomaan kädellä täysillä heti alusta repäisten vs eri kohdista kiihdyttäen. Siinä pitäisi olla selvää, miten kunkin henkilön nykytekniikalla, voimilla, nopeudella, ruumiin hallinnalla jne. kannattaa kiihdyttää. Ei kannata jumia siihen, mikä nyt toimii paremmin, jos isot kädet ovat saaneet parempia tuloksia aikaan eri tavalla kuin nyt heität. Eli treenin myötä voi joutua muuttamaan ajoitusta. Luonnostaan salamannopeat kiihdyttäjät voivat aloittaa kiihdytyksen slow handeja myöhemmin.
Minulla noin ekat kaksi viikkoa treeniä ihan liian aikaisesta täysillä alusta repäisystä pituudet putosivat, kun yritin kiihdyttää kädellä vasta oikeasta rintalihkasesta lähtien. Kun siirsin pituuksien tasoituttua kiihdytystä noin 20 cm ennen irtoamista alkavaksi, menetin taas pituutta. Ei ollut mitään lihasvoimia tuolloin ja vielä vähemmän räjähtävyyttä. Ajan myötä pisimmälle vievä käden kiihdytyskohta on siirtynyt yhä lähemmäksi irtoamiskohtaa. Mutta haisen pahasti toistettavan tosi myöhäisen kiihdytyksen saamisessa sekä räjähtävyyden toistettavuudessa. Lisää voimaa tartteen hirveästi, kun vammat sössii hermoston heittokädestä aina. Kun edes lihakset eivät antaisi periksi joku päivä ennen kisan loppumista
Ilman asioiden mitausta täysin hatusta numerot ravistaen ball park figureina oman kokemuksen perusteella en ihmettelisi, jos käden lihasten työnteko vasemman rintalihaksen kohdalla5-20 % maksimista, oikean rintalihaksen kohdalla 50-70% ja 20 cm vajaaksi irrotuksesta 90 nopeasti 100% saavuttaen tekee pisimmät heitot.
Jotta suhteellisuudentaju säilyy, jalat ja ruumis tuottavat useimmilla tekniikoilla reilusti enemmän tehoa kuin käsi, vaikka ilman kättä ei mihinkään lennäkään. Mulla viime syksynä muistaakseni ilman käden liikettä noin 75-80 m oli maksimituuri"heitot". Hartiasta alas oleva osuus lisää kummasti ruutia käteen sopivalla tekniikalla ja ajoituksella ja saa käden vaikuttamaan tehokkaammalta kuin se oikeasti on. Harva nostaaa kädellä yhtä paljon punttia kuin jalalla.