Asun Kotkassa ja olen harrastanut frisbeegolfia n. 10 vuotta, joten jonkunlainen käsitys lajista ja radoista on päähäni jo päässyt muodostumaan.
Olen ehdottomasti sillä kannalla, että Kotkan frisbeegolfrata tulee siirtää Kumparepuistoon, jos vain lupa saadaan. Paikka olisi ihanteellinen frisbeegolfradalle, koska:
-Ko. mesta on kaunis puisto, josta pidetään hyvää huolta ja nurmi ajetaan säännöllisesti (ja siis ilman puistotoimen miehien jatkuvaa pommitusta
)
-Frisbeegolfrata ei aiheuttaisi merkittävää työtehtävienlisäystä puiston hoitoon.
-Maasto Kumparepuistossa on hyvin vaihtelevaa ja korkeuseroja löytyy, kuten joku saattaakin jo nimestä osata päätellä.
-Kotkan seudun frisbeegolftoiminta on hyvin pienimuotoista ja jotta lisää harrastajia saadaan, radan on oltava kivannäköinen ja siisti.
-Lähes kaikki pelaajat, joihin olen kahden vuoden aikana Mussalon radalla törmännyt, ovat aikuisia miehiä. Paikallinen nuoriso polttaa tupakkaa ja juo keppanaa koulun pihalla mieluummin kuin että pelaisivat frisbeegolfia. Eli Kumparepuiston sijainti on ihan hyvä, koska ainakin kaikki nykyiset alueen harrastajat tulevat muutenkin autolla radalle muista kaupunginosista.
-jne.
Kävin itse viime viikolla pyörimässä parin tunnin ajan Kumparepuistossa. Olin tohkeissani, kun tajusin että tännehän saisi oikeasti upean frisbeegolfradan. Seuraavassa muutamia havaintoja radan suunnittelun näkökulmaan:
-Itse puiston alueelle saisi helposti 6-8 hyvää ja hienoa väylää vaihtelevine pituuksineen ja valtavine korkeuseroineen
-Puiston lounaispuolella on metsää, jossa kulkee vanhoja metsäkoneen uria. Uria pohjana käyttäen alueelle saisi helposti 3-5 hyvää metsäväylää (ilman suurempaa puiden kaatamista). Jos viitsii vähän vaivaa nähdä, pienellä talkooporukalla metsään saa vaikka kuinka paljon lisää kivoja väyliä.
Yhteenvetona totean, että Kumparepuistoon saa todella näyttävän ja hyvän frisbeegolfradan, jossa on sekä puisto- että metsäväyliä. On hysseä ja annukkaa, ylä- ja alamäkeä sekä selkeitä OB-alueita. Pari par 4 -väylääkin Kumparepuistoon sopii nätisti. Väyliä alueelle mahtuu ainakin 12. Laajennusvaraa on.
Ainoana pienenä miinuksena voisi sanoa sen, että alue tosiaan on suht pieni, jolloin korit ja tiipaikat saattavat sijoittua aika likelle toisiaan. Mutta koska radalle ei varmasti ihan lähiaikoina hirveitä ruuhkia vielä tulisi olemaan, ei tämäkään ole ongelma vaan pikemminkin pikku bonus laiskalle ja huonokuntoiselle pelaajalle
Kesäisin puistossa varmaankin on kauniina päivinä runsaanlaisesti ulkoilijoita, mutta väylät pystyisi kyllä sijoittelemaan siten, että Erkki ja Kerttulikin saavat syödä eväsleipiänsä rauhassa penkillä istuen tai kävelypolulla kävellen ilman vaanivaa vaaraa frisbeegolfaajien toimesta. Lasten leikkipuisto on sellaisessa paikassa, että se ei pelaamista tulisi haittaamaan.
Minusta on hienoa, että Katariinan puistossa on koreja. Käyn usein puttailemassa siellä. Katariinaan voisi jättää yhden korin ja loput kaksi voisi siirtää kumparepuistoon. Mussaloonkin voisi yhden tai kaksikin koria jättää, jottei korien katoaminen olisi niin suuri shokki paikallisille
. Ja kyllä siellä varmaan joku vielä heittelemässäkin kävisi. Pari koria jos jättäisi isommalle puolelle, niin hyvin voisi vielä draivia, lähestymistä ja puttia harjoitella usein variaatioin.
Loput 7 jos Mussalostakin siirtäisi Kumparepuistoon niin siinähän meillä jo olisi tarvittavat korit uudelle radalle. Radan siirtäminen olisi kaupunginkin kannalta tosi hyvä juttu! Frisbeegolfratojen kunnossapito helpottuisi valtavasti eikä mitään suuria kustannuksia synny muutenkaan (ehkä väyläopasteet ja kartta).
Jos joku Kotkan seudulla pyörivä haluaa joskus lähteä tutkimaan Kumparepuistoa niin lähden tosi mielelläni mukaan! Hyviä visioita löytyy
Kristian/0415451465