Hangon radat / uusia kuvia
Valvoja: HALLITUS
Hangon radat / uusia kuvia
Hangossa tapahtuu kevään aikana. Lilmärsänin 18-korista rataa parannellaan ja pieniä muutoksia on luvassa. Joitakin puita tullaan poistamaan ja loput tiiauspaikat saadaan matotettua. Täktomin lähiliikunta puistoon rakennetaan uusi frisbeegolfrata. Tulossa on 10 rataa, jotka heitetään kuuteen koriin. Radasta tulee OB-alueineen vaativa ja muutamalla väylällä isompikätisetkin pääsevät pistämään parastaan. Muutama kuvaus väylistä: Ykkösellä heitetään avaus n. 60 m pienen mäen päälle, joka on rajattu ob:lla vähän samaan tapaan kuin epilän heinäpaalirata. Kolmos väylä ( n. 160 m ) heitetään 50 m verkkoaidan takaa, joka on OB. Avauksen on ylitettävä aita ja samalla pitää varoa vasemmalla vaanivaa OB-aluetta. Rata viisi heitetään pituussuuntaan verkkoaidan vierestä, jonka oikea puoli on OB. Yleisin avaus tulee luultavasti olemaan hyssykkä, joka käy aidan väärällä puolella ja laskeutuu takaisin oikealle puolelle. Myös suora heitto on radalla mahdollinen. Odottelemme innolla lumien lähtemistä, jotta päästäisiin asentamaan korit ja tiiauspaikat niille kuuluville paikoilleen.
Viimeksi muokannut Noukka, To 20 Maalis 2008, 12:15. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Niinhän se on, että kun joku asia on saatu suunniteltua niin tulee esille asioita joita ei ole tiedetty ottaa huomioon. Tällä kertaa tälläinen asia on hevosten maastoreitti, jonka vuoksi edellisessä mainittuja ratoja ei pystytä siinä muodossa toteuttamaan. B-suunnitelma täktomin osalta on kuitenkin jo valmis ja rata poikkeaa alkuperäisestä uusille alueille ja tämä mahdollistaa yli 200 m pitkän väylän. Tulossa saattaa olla jopa 14 väylää. Se että ne heitetään vain kuuteen koriin tekee ratakartasta hieman sotkuisen näköisen, mutta tulossa on kuitenkin looginen kokonaisuus.
Lilmärsaniin on tulossa näillä näkymin 3 uutta väylää, jotka on tarkoitettu lähinnä kisaväyliksi. Huikein näistä kolmesta on rantaväylä, joka heitetään n. 10 metrin korkeudelta merenlahden yli toisella puolella olevaan koriin. Kaksi muuta ovat ylämäkeen heitettävä hyzeri ja rata jossa kori on sijoitettu vanhan bunkkerin keskelle.
Lilmärsaniin on tulossa näillä näkymin 3 uutta väylää, jotka on tarkoitettu lähinnä kisaväyliksi. Huikein näistä kolmesta on rantaväylä, joka heitetään n. 10 metrin korkeudelta merenlahden yli toisella puolella olevaan koriin. Kaksi muuta ovat ylämäkeen heitettävä hyzeri ja rata jossa kori on sijoitettu vanhan bunkkerin keskelle.
Täktominrata valmis. Lopputuloksena 11 väylää, jotka heitetään kuuteen koriin. Ratakuvaus lähetetty eteenpäin. Rata sijaitsee koskelontiellä vanhan venäläisen tykkialustan läheisyydessä. Ajo-ohje ja ratakartta tulossa myöhemmin. Lillmärsanin raivaustyöt lähes valmiit. Tulossa on Tammisaaren tapaan b-rata, jota kehitellään A-radan pysyessä ennallaan.
Lillmärsanin kaksi uutta väylää pelattavissa la 12.5 mennessä. Vitos väylän jälkeen jätetään normi kutonen väliin ja siirrytään suoraan seiskalle, joka on myös 6 b väylä. Tämän jälkeen jätetään kasi väliin ja jatketaan matkaa kallion huipulle, josta heitetään 7 b meren yli lahden toiselle puolelle. Korin oikealta puolelta n. 25m lähtee 8 b, joka heitetään loivana hyzerinä ylämäkeen. Korilta on n. 30m ysiväylälle, josta eteenpäin kierros jatkuu kuten ennenkin.
Parannuksia lillmärsanin radalla: Kakkoselta kaadettu yksi puu. Kutoselta samoin.Tekee väylistä pelattavampia. Kasin tii on matotettu ja yksi hyvät heitot estänyt oksa poistettu. Ysillä pidennetty tii ja korin paikkaa siirretty kauemmaksi " kakkosväylän" päähän. Väylän pituus on päälle 100 metriä. 13 väylältä poistettu häiritsevä puu tiiauspaikan vierestä. Väylältä kaadettu puu antaa lisää heittotilaa parisen metriä. Väylä 14 matotettu pidennetyllä tiillä. Tiitä siirretty n. 1.5 metriä oikealle. Pari puuta kaadettu ja iso oksa poistettu. 15 matotettu ja jos lupa saadaan niin pari puuta on lähdössä puistosta pois. Vähentää koivuflipperin mahdollisuutta. 16 tii matotettu. 17 tii matotettu ja siirretty hieman taaksepäin tasaiselle, ettei tarvi ylämäkeen vauhteja ottaa. Matot puuttuvat enää uusilta väyliltä ja väylältä 18. Nämäkin ovat tulossa. Myös yleistä siistimistä korien ympäristössä tehty ja turhia näreitä poistettu. Alkaa näyttää pirun hyvältä!
Luin tuolta liitokiekko sivuilta Samin ja Nummelan kommentit Hangon radasta. Kiitokset niistä. Systeemit liitokiekkosivuilla ovat muuttuneet, joten en voi toistaiseksi vastata kysymyksiin kyseisellä foorumilla. Tämä ei ole mitään "vastakehua", mutta Harjunrata on mielestäni Suomen eliittiä. Käytiin männä viikolla kierroksella ja taas oli uutta rakennettu. 18-paikan tii oli suojattu aidalla! Jotkut antavat ratojensa rehevöityä tekemättä asian hyväksi mitään. Pidetään me aktiiviset seurat huolta siitä, että näin ei pääse käymään ja laji kehittyy!
Muutoksia tulossa ( parannuksia ) Hangon B-rataan. ( A - versio pysyy ennallaan )
Ykköselle tulossa uusi tii n. 30 metriä aikaisemman taakse. Kakkoset tulevat vähenemään väylällä huomattavasti.
Kakkosen korin viereltä lähtee kolme puuta pois. Näin B-väylä heitetään kakkosen tiiltä kolmosen koriin. Pituutta väylälle tulee n. 180 m ja se luokitellaan par neloseksi.
Väylä 5 heitetään A-kutosen tiiltä ylämäkeen, josta se kääntyy vasemmalle kohti rantaa. Väylän vasemmalle puolelle tulee käännöskohtaan asti OB-alue. Myös käännös kohdan taakse tulee OB, joka kiertää korin taakse. Näin muodostuu eräänlainen portti, jonka kautta pääsee korille. Liian pitkät lähestymiset löytävät tiensä myös OB-alueelle. Väylälle tulee mittaa n. 120 m ja luokitus tulee luultavasti olemaan par 4. Lyhentää siirtymistä seuraavalle väylälle joka sijaitsee hiekkarannalla.
Väylä 11 ( MEIN KAMPF ! ) tämä monien rakastama ja ylistämä kierroksen piristys saa myös uuden luonteen. Mutkasta lähtee 8 puuta pois ! Alue mutkan kohdalla tasoitetaan ja täytetään puuhakkeella ala Sappee. Jos avauksen onnistuu tälle alueelle heittämään pystyy seuraavan heiton heittämään vauhdin kanssa hyvältä alustalta kohti koria. Näin hyvät avaukset palkitaan väylään saadaan selkeä idea. Vähentää metsän läpi yrittämistä.
B-rata pysyy edelleen 18-väyläisenä, mutta radan par nousee 58:aan. Vaativuus lisääntyy huomattavasti ja kolme helppoa kakkosta poistuu kuvioista. Näin Hangon rata ottaa jälleen askeleen kohti sitä tasoa, jossa tulevaisuudessa voidaan järjestää isompiakin kekkereitä. Pitää kuitenkin ottaa huomioon, että osa edellä mainituista muutoksista tulee kokeiltavaksi. Se hieno asia tässä lajissa on, että jos joku homma ei toimikaan niin aina voi helposti palata vanhaan.
Ykköselle tulossa uusi tii n. 30 metriä aikaisemman taakse. Kakkoset tulevat vähenemään väylällä huomattavasti.
Kakkosen korin viereltä lähtee kolme puuta pois. Näin B-väylä heitetään kakkosen tiiltä kolmosen koriin. Pituutta väylälle tulee n. 180 m ja se luokitellaan par neloseksi.
Väylä 5 heitetään A-kutosen tiiltä ylämäkeen, josta se kääntyy vasemmalle kohti rantaa. Väylän vasemmalle puolelle tulee käännöskohtaan asti OB-alue. Myös käännös kohdan taakse tulee OB, joka kiertää korin taakse. Näin muodostuu eräänlainen portti, jonka kautta pääsee korille. Liian pitkät lähestymiset löytävät tiensä myös OB-alueelle. Väylälle tulee mittaa n. 120 m ja luokitus tulee luultavasti olemaan par 4. Lyhentää siirtymistä seuraavalle väylälle joka sijaitsee hiekkarannalla.
Väylä 11 ( MEIN KAMPF ! ) tämä monien rakastama ja ylistämä kierroksen piristys saa myös uuden luonteen. Mutkasta lähtee 8 puuta pois ! Alue mutkan kohdalla tasoitetaan ja täytetään puuhakkeella ala Sappee. Jos avauksen onnistuu tälle alueelle heittämään pystyy seuraavan heiton heittämään vauhdin kanssa hyvältä alustalta kohti koria. Näin hyvät avaukset palkitaan väylään saadaan selkeä idea. Vähentää metsän läpi yrittämistä.
B-rata pysyy edelleen 18-väyläisenä, mutta radan par nousee 58:aan. Vaativuus lisääntyy huomattavasti ja kolme helppoa kakkosta poistuu kuvioista. Näin Hangon rata ottaa jälleen askeleen kohti sitä tasoa, jossa tulevaisuudessa voidaan järjestää isompiakin kekkereitä. Pitää kuitenkin ottaa huomioon, että osa edellä mainituista muutoksista tulee kokeiltavaksi. Se hieno asia tässä lajissa on, että jos joku homma ei toimikaan niin aina voi helposti palata vanhaan.