Tässä oma näkemys mahdollisimman lyhyesti olettaen että heittäjä on oikea kätinen ja heittää rystyltä sekä onnistuu heitossaan (suora heitto):
Lähtökohtaisesti KAIKKI kiekot feidaa vasemmalle kun vauhti loppuu, etenkin aloittelijoilla kun tekniikka ja mahdollisesti voimakin on vielä hakusessa. Tämän takia aloittelijoille suositellaan alivakaita kiekkoja jotka kippaa helpommin yli (pyrkii oikealle), kiekot ikään kuin korjaa lentorataa huonommassa/heikommassa heitossa.
Seuraavat asiat ovat pitkälti mutua ja kirjoitankin ne tähän sen takia jotta kokeneemmat, asiasta enemmän tietävät voivat korjata:
1. Kun heittotekniikka (ja voima) on vielä hakusessa nopeammista kiekoista (pitkän matkan drivereista) ei ole mitään hyötyä.
2. Samoin aloittelijalla kiekot feidaa herkemmin ja enemmän, eikä alivakailla kiekoilla pääse kaartamaan oikealle ilman unhayzer heittoa (kiekko oikealle kallellaan).
3. Tekniikan ja heittovoiman avulla saa kiekon lähtemään kovempaa/nopeampaa kädestä jolloin kiekon lentorata muuttuu "alivakaammaksi" aloittelijaan nähden, eli lähemmäksi kiekon arvioitua lentorataa.
4. Ylemmän väittämän nojalla myös kiekon paino vaikuttaa asiaan. Hiukan kevyemmällä kiekolla voi alottelija päästä lähemmäksi kiekon arvioitua lentorataa (toki sääolosuhteet vaikuttavat asiaan).
Omia kokemuksia (nopeus,liito,vakaus,feidi):
Kiekkoja olen viskellyt noin vuoden eli aika alottelija vielä. Olen heitellyt 160 grammaista Star Vulcania (13, 5,-4, 2) ja 175 grammaista Champion Monarchia (10, 5,-4, 1). Mitään asoista tietämättä ajattelin että kiekot käyttäytyvät suunnilleen samalla lailla. Vlucan nopeampana ja kevyempänä lentää pidemmälle ja Monarchilla sitten heitellään vähän lyhyempiä enempi tarkkuutta vaativia driveja ja painonsa ansiosta sietää tuulisia olosuhteita hiukan paremmin. Asia on kuitenkin tällä hetkellä niin että Vulcan lentää tänäpäivänä aika pitkälti niin kuin lentoratakartat näyttävät, tosin kun kovaa paiskoo niin todella helposti kippaa liikaa yli ja putoaa rolleriksi. Huomioitavaa että viime vuonna kun kiekon ostin ja kokemusta oli todella vähän niin kovat heitot oli aivan suoria suht isolla feidillä. Monarchia mun on vaikea saada kippaamaan yli ja heitot on aina lähes luotisuoria, tosi kovilla heitoilla se lähtee hiukan oikealle ja korjaa sitten lentoratansa suoraksi. Toki eri nopeuden kiekot käyttäytyvät erilailla vaikka suunnilleen samat muut arvot olis kiekkoon painettu mutta väittäsin että tuo paino vaikuttaa tässä tapauksessa kiekon lentorataan. Toisin sanoen jos saisin suhteessa saman voiman kohdistumaan Monrachilla heitettäessä kuin tuolla kevyemmällä Vulcanilla olisi lentoradat varmaan lähempänä toisiaan.
Vinkkejä aloittelijoille aloittelijalta:
Unohda nopeat kiekot! Hanki hieman alivakaa fairway driver ja harjottele pitkiä heittoja sillä, kun tämä kiekko lentää pitkälle suurella onnistumisprosentilla voit ostaa hiukan nopeamman kiekon. Pysy hiukan alivakaissa kiekoissa niin kauan kunnes tuntuu että kiekot lähtee kaartamaan oikealle täysin suorissa heitoissa jolloin siirryt pikku hiljaa vakaampiin kiekkoihin. Itse tein vuosi sitten sen virheen että ostin heti useamman erilaisen nopeimman luokan kiekon sekä yhden putterin ja ajattelin etten muuta tarvitse. No nyt on 19 kiekkoa kassissa joista puolet nopeita drivereita (AIVAN TURHAAN!).
Tässä mielestäni todella hyvä näkökulma AMAlta alottelijoiden kiekonvalintaan:
AMA kirjoitti:Sanoisin myös, että putteri on ehdottomasti tärkein kiekko. Sekä aloittelijalle että pidemmälle ehtineelle. Kierrostuloksestahan suurin osa muodostuu putteriheitoista ja -puteista. Putterista ei myöskään aloittelija "kasva ulos", vaan sille on käyttöä heiton kehittyessäkin, toisin kuin bägilliselle superalivakaita draivereita. Sen sijaan midari on aloittelijalle aika turha, jos bägistä löytyy jo sekä putteri että fairway draiveri. Sen sijaan yksistään midari toimii vähän kummankin edellämainitun korvikkeena, mutta ei mielestäni ole yhtä kattava setti kuin toi putteri+draiveri. Lisäksi, jos osaa heittää putteria, osaa heittää myös midaria, toisinpäin ei välttämättä.