Frisbeegolfradan suunnittelusta
Valvoja: HALLITUS
-
- Viestit: 161
- Liittynyt: Ma 17 Heinä 2006, 8:34
- Oikea nimi: Kimmo Lindholm
- Seura: Nummelan Frisbeeseura
- Paikkakunta: Espoo - Vihti
Frisbeegolfradan suunnittelusta
Lausteen karvalakki –topicissa oli hyvää keskustelua erilaisista frisbeegolfradoista ja niiden suunnittelusta. Siitä rohkaistuneena yritän jatkaa sitä uuden topicin muodossa…
Jäin pohtimaan, että pitäisikö ratojen suunnittelussa ottaa entistä tärkeämmäksi lähtökohdaksi kohderyhmä, jolle rata rakennetaan. Kaikkia eri tason heittäjiä kun on mahdoton miellyttää. Kompromissit ovat usein tuhoon tuomittuja. Suunnittelijan pitää pitää oma päänsä. Liian monta suunnittelijaa (ratamestaria) aiheuttaa sekasortoa ja lopputulos kärsii. Kommentit kisojen jälkeen ovat varmasti tervetulleita.. Niistä voi ammentaa ideoita, mutta loppujen lopuksi suunnittelijan kannattanee pitää oma linjansa...
Tarkoitan, että pitäisikö ratojen jakautua entistä selvemmin pro-tason ratoihin ja harrastelijatason ratoihin. Pitäisikö pro-tason ratoja olla enemmän (Mielestäni pitää). Voiko rata olla eräänlainen yhdistelmä pro-radasta ja harrastelijaradasta.
Onko Suomessa pro-tason ratasuunnittelijoita. (Taitaa olla muutama henkilö). Onko ratasuunnittelu meillä lähinnä amatöörien puuhastelua. Pitäisikö meidän antaa(ostaa?) enemmän näiden muutaman henkilön suunnittelmia ratoja. Eli ”ammattimaisesti” tyyliin.. Tässä on sinulle alue, suunnittele rata.
Hyvä rata on tietenkin monipuolinen ja tasapuolinen. Mutta mitä muita keskeisiä asioita hyvässä radassa ja ratasuunnittelussa pitää olla?
Jäin pohtimaan, että pitäisikö ratojen suunnittelussa ottaa entistä tärkeämmäksi lähtökohdaksi kohderyhmä, jolle rata rakennetaan. Kaikkia eri tason heittäjiä kun on mahdoton miellyttää. Kompromissit ovat usein tuhoon tuomittuja. Suunnittelijan pitää pitää oma päänsä. Liian monta suunnittelijaa (ratamestaria) aiheuttaa sekasortoa ja lopputulos kärsii. Kommentit kisojen jälkeen ovat varmasti tervetulleita.. Niistä voi ammentaa ideoita, mutta loppujen lopuksi suunnittelijan kannattanee pitää oma linjansa...
Tarkoitan, että pitäisikö ratojen jakautua entistä selvemmin pro-tason ratoihin ja harrastelijatason ratoihin. Pitäisikö pro-tason ratoja olla enemmän (Mielestäni pitää). Voiko rata olla eräänlainen yhdistelmä pro-radasta ja harrastelijaradasta.
Onko Suomessa pro-tason ratasuunnittelijoita. (Taitaa olla muutama henkilö). Onko ratasuunnittelu meillä lähinnä amatöörien puuhastelua. Pitäisikö meidän antaa(ostaa?) enemmän näiden muutaman henkilön suunnittelmia ratoja. Eli ”ammattimaisesti” tyyliin.. Tässä on sinulle alue, suunnittele rata.
Hyvä rata on tietenkin monipuolinen ja tasapuolinen. Mutta mitä muita keskeisiä asioita hyvässä radassa ja ratasuunnittelussa pitää olla?
Kun uutta rataa aletaan rakentaa, ei Suomen mittakaavassa vielä kannata alkaa miettiä kohderyhmää, vaan ennemmin radan sijainnin aiheuttamia rajoituksia. Potentiaalisia paikkoja pro-radoiksi ei kovin usein eteen tule... Harrasteluradan saa rakennettua parille hehtaarille, kun täysimittainen rata vaatii vähintään kymmenen hehtaaria.
Vaikka Lauste on rakennettu ensisijaisesti pro-radaksi, tulemme kesällä rakentamaan yhdet (tai jopa kahdet) vaihtoehtoiset tiit eritasoisille pelaajille. Vähän ameriikan tyyliin, eli oliko ne nyt green, red ja gold -versiot. Eihän aloittelijalla ole kovinkaan mielekästä lähteä pelaamaan pro-rataa ja kuluttaa kierroksella neljä tuntia ja 100+ heittoa...
Omasta mielestäni hyvä rata on tasapuolinen (kuten Kimmokin kirjoitti), eli vasenkätiset ja oikeakätiset ovat samalla viivalla. Väylien pitää olla haastavia ja vaihtelevia, korkeuseroja, raffia ja esteitä, avointa ja tukkoista. Ja ennen kaikkea: jotta birdien saa, pitää heittää vähintään kaksi onnistunutta heittoa!
Vaikka Lauste on rakennettu ensisijaisesti pro-radaksi, tulemme kesällä rakentamaan yhdet (tai jopa kahdet) vaihtoehtoiset tiit eritasoisille pelaajille. Vähän ameriikan tyyliin, eli oliko ne nyt green, red ja gold -versiot. Eihän aloittelijalla ole kovinkaan mielekästä lähteä pelaamaan pro-rataa ja kuluttaa kierroksella neljä tuntia ja 100+ heittoa...
Omasta mielestäni hyvä rata on tasapuolinen (kuten Kimmokin kirjoitti), eli vasenkätiset ja oikeakätiset ovat samalla viivalla. Väylien pitää olla haastavia ja vaihtelevia, korkeuseroja, raffia ja esteitä, avointa ja tukkoista. Ja ennen kaikkea: jotta birdien saa, pitää heittää vähintään kaksi onnistunutta heittoa!
- tumpsi
- Viestit: 735
- Liittynyt: Ti 26 Kesä 2007, 15:24
- Oikea nimi: Tomi Niemenmaa
- Seura: Tampereen Frisbeeseura
- Paikkakunta: Oulu
Mielestäni esim. Ylöjärvellä (Julkujärven kuulaakso) on otettu molemmat
varsin näppärästi huomioon. Etuysi on pientä hiplailua jossa amatööritkin
voivat viihtyä, ja takaysi on vaativampi, ja väylät ovat pitkiä.
Lauste oli mielestäni varsin mainio ja monipuolinen rata, kuten tuolla
toisaalla jo mainitsinkin. Ratasuunnittelussa on otettu huomioon myös
pro-tason pelaajat, mutta lyhyempiäkin väyliä löytyy. Varsin onnistunut
suoritus ratasuunnittelusta, vaikka tällä kertaa siitä ei vastannutkaan
"pro-suunnittelija". Tuollaisesta pro-tason suunnittelijasta on yleensä
pelkkää hyötyä, mutta toki ilmankin pärjää jos aikaa, kokemusta, ja
ymmärrystä erityyppisten pelaajien tarpeista riittää. RHBH hyzereitä
oli muutama liikaa, kaipaisin siihen tasapainoa.
Ameriikan tyylin tiijako on kyllä erittäin tervetullutta tänne Suomeenkin.
Näin pro-radasta saa niin aloittelijat, pro-pelaajat, kuin suuremmat
turnauksetkin 100% ilon ja hyödyn irti.
Kotikaupunkini Tampereen tilanne on siinä mielessä kummallinen,
että täältä löytyy kolme kappaletta aloittelijatason puistoysejä, mutta ei
ensimmäistäkään vaativampaa rataa. Saatika täysimittaista sellaista.
Pelaajia kyllä riittää ruuhkaksi asti, joten radalle olisi tilausta.
Huhumylly pyörii uuden radan ympärillä jo ties kuinka monennetta vuotta,
mutta mitään konkreettista ei toistaiseksi ole nähtävillä.
Esimerkkejä huonostakin, tai lähinnä ajattelemattomasta suunnittelusta
löytyy, mutta ne voitaneen jättää tämän keskustelun ulkopuolelle.
edit: kuten joku jossain jo mainitsikin, välineet ovat kehittyneet hurjasti,
ja niiden mukana pelaajien saavuttama heitoni maksimipituus. Toivottavasti radatkin kehittyvät samaa tahtia.
varsin näppärästi huomioon. Etuysi on pientä hiplailua jossa amatööritkin
voivat viihtyä, ja takaysi on vaativampi, ja väylät ovat pitkiä.
Lauste oli mielestäni varsin mainio ja monipuolinen rata, kuten tuolla
toisaalla jo mainitsinkin. Ratasuunnittelussa on otettu huomioon myös
pro-tason pelaajat, mutta lyhyempiäkin väyliä löytyy. Varsin onnistunut
suoritus ratasuunnittelusta, vaikka tällä kertaa siitä ei vastannutkaan
"pro-suunnittelija". Tuollaisesta pro-tason suunnittelijasta on yleensä
pelkkää hyötyä, mutta toki ilmankin pärjää jos aikaa, kokemusta, ja
ymmärrystä erityyppisten pelaajien tarpeista riittää. RHBH hyzereitä
oli muutama liikaa, kaipaisin siihen tasapainoa.
Ameriikan tyylin tiijako on kyllä erittäin tervetullutta tänne Suomeenkin.
Näin pro-radasta saa niin aloittelijat, pro-pelaajat, kuin suuremmat
turnauksetkin 100% ilon ja hyödyn irti.
Kotikaupunkini Tampereen tilanne on siinä mielessä kummallinen,
että täältä löytyy kolme kappaletta aloittelijatason puistoysejä, mutta ei
ensimmäistäkään vaativampaa rataa. Saatika täysimittaista sellaista.
Pelaajia kyllä riittää ruuhkaksi asti, joten radalle olisi tilausta.
Huhumylly pyörii uuden radan ympärillä jo ties kuinka monennetta vuotta,
mutta mitään konkreettista ei toistaiseksi ole nähtävillä.
Esimerkkejä huonostakin, tai lähinnä ajattelemattomasta suunnittelusta
löytyy, mutta ne voitaneen jättää tämän keskustelun ulkopuolelle.
edit: kuten joku jossain jo mainitsikin, välineet ovat kehittyneet hurjasti,
ja niiden mukana pelaajien saavuttama heitoni maksimipituus. Toivottavasti radatkin kehittyvät samaa tahtia.
-
- Viestit: 161
- Liittynyt: Ma 17 Heinä 2006, 8:34
- Oikea nimi: Kimmo Lindholm
- Seura: Nummelan Frisbeeseura
- Paikkakunta: Espoo - Vihti
Jep, vaihtoehtoiset tiit kuulostaa hyvältä. Eipä se nyt tullut heti mieleeni…Tonmi kirjoitti:...vaihtoehtoiset tiit eritasoisille pelaajille. Vähän ameriikan tyyliin,
Toisaalta mietin sitä, että pystyykö ratojen erottelulla pro- ja harrastelijaratoihin jotenkin jakamaan eritasoisia harrastajia eri kentille. Tässä on tietysti se taka-ajatus, että suosituimmilla kentillä on nykyään jo ruuhkaa. Mutta ei se taida onnistua.. (on se meilläpäin nähty).
Pakko taas verrata pallogolfiin (vaikka kaikki eivät siitä pidä). Niin siellähän on par3 -ratoja aloittelijoille ja tasoituksella (ja rahalla) rajataan pro-pelaajia eri kentille. Tähän kai joskus frisbeegolffissakin mennään. Onko se sitten hyvä vai huono asia, niin en osaa sanoa.
Frisbeegolfin ratasuunnittelusta yritin pikaisesti etsiä netistä jotakin "perusopasta", abc-kirjaa Mutta en löytänyt. Onko edes jotain artikkeleita aiheeseen liittyen, Amerikan guruilta tai muualta? Tietääkö joku? Nyt kun laji on nousussa ja kenttiä nousee joka puolelle Suomea, niin tällaiselle basic-suunnittelutiedolle olisi varmaan tilausta…
Minun mielestäni tälläinen A-rata / B-rata systeemi on käytännöllinen koska näin samalle alueelle saadaan viriteltyä kaksi erilaista rataa. Lajia aloittelevat heittävät a-versiota ja taitojen kehittyessä siirrytään heittämään b-versiota. Hangossa a-rata on turvallinen kaikille eikä pelkoa kiekon menetyksistä esim. mereen ole. B-rataa on viritelty siirtämällä tiin paikkoja, yhdistelemällä väyliä ja tekemällä kokonaan uusia väyliä, jotka heitetään ainoastaan b-versiossa. Lisäksi on tulossa vielä ns. C-versio joka viritetään kisoja varten. Saattaa kuulostaa äkkiseltään sekavalta mutta käytännössä homma on selkeä ja toiminut hyvin.
-
- Viestit: 298
- Liittynyt: Ke 13 Huhti 2005, 11:40
- Oikea nimi: Kim Lindblad
Tämä on varmasti aika hyvä apuväline:Kimmo kirjoitti:Frisbeegolfin ratasuunnittelusta yritin pikaisesti etsiä netistä jotakin "perusopasta", abc-kirjaa Mutta en löytänyt. Onko edes jotain artikkeleita aiheeseen liittyen, Amerikan guruilta tai muualta? Tietääkö joku? Nyt kun laji on nousussa ja kenttiä nousee joka puolelle Suomea, niin tällaiselle basic-suunnittelutiedolle olisi varmaan tilausta…
http://www.pdga.com/makecrse.php
Tampereen ratatilannetta kuvaava adjektiivi ei mielestäni ole "kummallinen". Se että nykyään on kolme rataa joista valita ja neljäs lyhyen matkan päässä Ylöjärvellä on HIENOA. Pitkän aikaa ratoja oli kaksi. Iso hatunnosto (mulla on iso pää) Hervannan ja Ylöjärven radan puuhamiehille ja -naisille.tumpsi kirjoitti:
Kotikaupunkini Tampereen tilanne on siinä mielessä kummallinen,
että täältä löytyy kolme kappaletta aloittelijatason puistoysejä, mutta ei
ensimmäistäkään vaativampaa rataa. Saatika täysimittaista sellaista.
Jos ratojen lyhyys pännii, sopii vaihtaa avausheiton paikkaa. Vihnua on pelattu kisoissakin ties millä layoutilla. Saa sinne pitkiäkin ratoja jos vain mielikuvitus riittää. Kokeile, mieti, etsi sopivia heittopaikkoja ja väyliä itse niin voit löytää sellaisen reeniradan josta pidät ja joka sopii kyvyillesi. Mahdollisuuksia ja vaihtoehtoja kyllä löytyy.
- Jukka
- tumpsi
- Viestit: 735
- Liittynyt: Ti 26 Kesä 2007, 15:24
- Oikea nimi: Tomi Niemenmaa
- Seura: Tampereen Frisbeeseura
- Paikkakunta: Oulu
Kiitos vinkeistä.Kaipainen kirjoitti:Tampereen ratatilannetta kuvaava adjektiivi ei mielestäni ole "kummallinen". Se että nykyään on kolme rataa joista valita ja neljäs lyhyen matkan päässä Ylöjärvellä on HIENOA. Pitkän aikaa ratoja oli kaksi. Iso hatunnosto (mulla on iso pää) Hervannan ja Ylöjärven radan puuhamiehille ja -naisille.tumpsi kirjoitti:
Kotikaupunkini Tampereen tilanne on siinä mielessä kummallinen,
että täältä löytyy kolme kappaletta aloittelijatason puistoysejä, mutta ei
ensimmäistäkään vaativampaa rataa. Saatika täysimittaista sellaista.
Jos ratojen lyhyys pännii, sopii vaihtaa avausheiton paikkaa. Vihnua on pelattu kisoissakin ties millä layoutilla. Saa sinne pitkiäkin ratoja jos vain mielikuvitus riittää. Kokeile, mieti, etsi sopivia heittopaikkoja ja väyliä itse niin voit löytää sellaisen reeniradan josta pidät ja joka sopii kyvyillesi. Mahdollisuuksia ja vaihtoehtoja kyllä löytyy.
- Jukka
Mielikuvitukselle asetetaan muiden puistonkäyttäjien puolesta melkoisen
tiukat rajat, ja pitäähän muutkin huomioida, niin pelaajat kuin muutkin. Ja
joo olen kyllä tehnytkin niin, mutta et varmaankaan voi kiistää sitä
tosiasiaa, että täysimittainen kilpatason rata on jotain muuta ku kahden
hehtaarin puisto jossa on kymmenen koria? Vihiojanpuiston fg-rata on
kaikessa pienuudessaan mitä mainioin, suosikkiratojani niistä ~kymmenestä
suomalaisesta radasta joilla olen pelannut.
Epilässä tilaa olisi vaikka muille jakaa, mutta jostain tuntemattomasta
syystä tilaa ei ole käytetty parhaalla mahdollisella tavalla hyödyksi.
(Tiedän että rata suunniteltiin alunperin 18-väyläiseksi, ja että nykyinen
layout on vain osa siitä.) Lisäksi rata on jopa aloittelijalle turhan helppo.
Hervannassakin on tila kortilla, ja ratasuunnitteluun olisi mielestäni pitänyt
käyttää enemmän aikaa, ja koko projektista jäi muutenkin aika vasemmalla
kädellä tehdyn maku.
Onhan se hienoa että on kolme (neljä jos ottaa Ylöjärven mukaan) rataa
käytettävissä, mutta kyllä mä näkisin täysimittaisen kilpatasoisen radan
tarpeelliseksi myös Tampereelle. Se, että mihin ja koska se tulee, ei
ikävä kyllä ole omissa käsissäni.
- Frisbeezer
- Viestit: 329
- Liittynyt: Ma 11 Huhti 2005, 21:55
- Oikea nimi: Jussi Meresmaa
- Seura: Disc Golf Club Tampere
- Paikkakunta: Lempäälä
- Viesti:
Tampereen radoista ja ratasuunnittelusta
On hyvä taas valaista kenttää. Tampereen ratatilanne on allekirjoittaneelle kohtuullisen hyvin tiedossa ja tässä siitä tietoa:
Vihiojan rata on yksi Suomen ensimmäisiä (olisiko viides?) kiinteitä ratoja ja sen perustamisen takana on Paul Brown kumppaneineen (UFO). Rata perustettiin syksyllä -94 ja on siitä asti ollut yksi Suomen vilkkaimpia. Radan layouttia on kehitetty vuosien saatossa ja tämänhetkinen formaatti tarjoaa mielestäni monipuolisen perusradan noin 90-metrin keskipituudella. Vihnu on ja kuuluu edelleenkin omiin suosikkiratoihini (vaikka pelattuna on reilusti yli 50 rataa). Vihnu toimii kaikentasoisille pelaajille.
Epilä on perustettu toukokuussa -98. Radan takana ovat Tommi Vesala ja allekirjoittanut. Jo alusta asti Epilän rataa on kohdannut runsas vastarinta, joka on muutaman kerran kärjistynyt siihen pisteeseen, että olen ollut palaverissa kaavoittajan ja puistopäällikön kanssa. Ensimmäisellä kerralla 99-00 rataa oltiin siirtämässä Tesomalle (Missä yllätysyllätys kohtasimme vastarintaa..) ja toinen aalto oli 04-05, minkä seurauksena ykkönen ja kutonen lyhennettiin. Silloin oli hyvin lähellä, että rata olisi kutistunut vielä pienemmäksi. Syy tähän on se, että ympäristön asukkaat ja koiraharrastajat ovat valittaneet niin paljon radasta ja sen käyttäjistä, että kaupunki halusi "supistaa" rataa. Heidän ehdotus oli, että väylät 6 ja 7 positettaisiin ja kasin heittopaikka siirrettäisiin ojan toiselle puolelle - tällöin toinen puoli puistosta jäisi "muille". Samaan aikaan lähdimme suunnittelemaan kolmosen vieressä olevan rinnealueen hyödyntämistä ja se tyssäsi siihen, että alue rauhoitettiin (sieltä löytyi joku harvinainen kasvi...). Että silleen Epilässä. Meillä on lupa kisoihin laajentaa rata kattamaan koko puiston. Mun mielestä sinne saisi hyvätasoisen 12-väyläisen radan, jos saisimme käyttää koko puistoa.
Hervannan rataa en kommentoi, koska en ole sitä kokonaan pelannut.
Ylöjärvestä tulee hyvä 18-väyläinen ja kiitos siitä kuuluu Sami Yli-Pihjalle. Ylöjärvi nousee täyteen mittaan tämän vuoden aikana.
Uutta täysimittaista rataa on puhuttu suunniteltavan, mutta minulla ei ainakaan ole paikkaa tiedossa. Olen kartoittanut Tampereen ja sen lähialueita jo kymmenen vuoden ajan ja vielä ei ole kunnon mestaa löytynyt.. Ehdotuksia kuunnellaan. Kyllähän sellainen pro-rata tänne tarvitaan.
Ratasuunnittelusta sen verran, että itse ratoja suunnitelleena voisin todeta, että osa Suomen radoista on tosi hyviä layoutiltaan ja suunnittelultaan. Lauste tossa talvikunnossa näytti potentiaaliselta, mutta ensi kesä vasta näyttää sen, miten rata toimii (nurmen/ruohon kasvu). On myös muistettava, että radat elävät, eli vasta pelaamalla ja testaamalla rataa voi sitä paremmin kehittää. Esimerkiksi Sappeen rata tehtiin osittain pystymetsään ja sen takia osaa väylistä pitää kehittää jatkossa.
Valitettavaa on se, että vaikka ratoja on jo paljon ja lisää tulee, niin ne alueet, mihin ratoja perustetaan ovat usein liian pieniä tai maastoltaan huonoja.
Vihiojan rata on yksi Suomen ensimmäisiä (olisiko viides?) kiinteitä ratoja ja sen perustamisen takana on Paul Brown kumppaneineen (UFO). Rata perustettiin syksyllä -94 ja on siitä asti ollut yksi Suomen vilkkaimpia. Radan layouttia on kehitetty vuosien saatossa ja tämänhetkinen formaatti tarjoaa mielestäni monipuolisen perusradan noin 90-metrin keskipituudella. Vihnu on ja kuuluu edelleenkin omiin suosikkiratoihini (vaikka pelattuna on reilusti yli 50 rataa). Vihnu toimii kaikentasoisille pelaajille.
Epilä on perustettu toukokuussa -98. Radan takana ovat Tommi Vesala ja allekirjoittanut. Jo alusta asti Epilän rataa on kohdannut runsas vastarinta, joka on muutaman kerran kärjistynyt siihen pisteeseen, että olen ollut palaverissa kaavoittajan ja puistopäällikön kanssa. Ensimmäisellä kerralla 99-00 rataa oltiin siirtämässä Tesomalle (Missä yllätysyllätys kohtasimme vastarintaa..) ja toinen aalto oli 04-05, minkä seurauksena ykkönen ja kutonen lyhennettiin. Silloin oli hyvin lähellä, että rata olisi kutistunut vielä pienemmäksi. Syy tähän on se, että ympäristön asukkaat ja koiraharrastajat ovat valittaneet niin paljon radasta ja sen käyttäjistä, että kaupunki halusi "supistaa" rataa. Heidän ehdotus oli, että väylät 6 ja 7 positettaisiin ja kasin heittopaikka siirrettäisiin ojan toiselle puolelle - tällöin toinen puoli puistosta jäisi "muille". Samaan aikaan lähdimme suunnittelemaan kolmosen vieressä olevan rinnealueen hyödyntämistä ja se tyssäsi siihen, että alue rauhoitettiin (sieltä löytyi joku harvinainen kasvi...). Että silleen Epilässä. Meillä on lupa kisoihin laajentaa rata kattamaan koko puiston. Mun mielestä sinne saisi hyvätasoisen 12-väyläisen radan, jos saisimme käyttää koko puistoa.
Hervannan rataa en kommentoi, koska en ole sitä kokonaan pelannut.
Ylöjärvestä tulee hyvä 18-väyläinen ja kiitos siitä kuuluu Sami Yli-Pihjalle. Ylöjärvi nousee täyteen mittaan tämän vuoden aikana.
Uutta täysimittaista rataa on puhuttu suunniteltavan, mutta minulla ei ainakaan ole paikkaa tiedossa. Olen kartoittanut Tampereen ja sen lähialueita jo kymmenen vuoden ajan ja vielä ei ole kunnon mestaa löytynyt.. Ehdotuksia kuunnellaan. Kyllähän sellainen pro-rata tänne tarvitaan.
Ratasuunnittelusta sen verran, että itse ratoja suunnitelleena voisin todeta, että osa Suomen radoista on tosi hyviä layoutiltaan ja suunnittelultaan. Lauste tossa talvikunnossa näytti potentiaaliselta, mutta ensi kesä vasta näyttää sen, miten rata toimii (nurmen/ruohon kasvu). On myös muistettava, että radat elävät, eli vasta pelaamalla ja testaamalla rataa voi sitä paremmin kehittää. Esimerkiksi Sappeen rata tehtiin osittain pystymetsään ja sen takia osaa väylistä pitää kehittää jatkossa.
Valitettavaa on se, että vaikka ratoja on jo paljon ja lisää tulee, niin ne alueet, mihin ratoja perustetaan ovat usein liian pieniä tai maastoltaan huonoja.
-
- Viestit: 161
- Liittynyt: Ma 17 Heinä 2006, 8:34
- Oikea nimi: Kimmo Lindholm
- Seura: Nummelan Frisbeeseura
- Paikkakunta: Espoo - Vihti
Kiitos Kimille tästä linkistä. (Opin juuri sen, että kannattaa käyttää hakusanana mieluummin sanaa ’course’, kuin sanaa ’track’)Kim Lindblad kirjoitti: Tämä on varmasti aika hyvä apuväline:
http://www.pdga.com/makecrse.php