pieni pintaraapaisu aiheesta:
dave dunipace (mr. innova) on sitä mieltä että väri itsessään ei vaikuta lentorataan mitenkään, vaan se vaikuttaa siihen, että miten kiekko jäähtyy. jäähtyminen taas vaikuttaa siihen kuinka suuri dome kiekkoon syntyy, ja domen koko vaikuttaa siiven asentoon. molemmat vaikuttaa lentorataan, luonnollisesti. jäähtymiseen vaikuttavat myös jäähtymistilan lämpötila ja kosteus, sekä useiden eri tähtikuvioden asennot suhteessa toisiinsa, ja siihen että minkälainen säätila urjalassa on. lisäksi siellä on ihan tavallinen nuori teollisuuden työntekijä käyttämässä sitä konetta, ei mikään raketti-insinööri. tämä työntekijä on vastuussa siitä että kuinka kauan kiekot saavat jäähtyä ennen varastointia ja punnitusta, ja kuinka iso "flashing" niihin jää. (rimmin sisäreunalla oleva terävä millin osien kokoinen reuna. syntyy muottien yhtymäkohdan vuotamisesta ja vaikuttaa leivän lentorataan todella radikaalisti, mutta on käsin poistettavissa tai kuluu melko äkkiä pois.)
lisäksi kiekkojen haluttu paino tuotetaan lisäämällä muoviseokseen "weighing agent" joka luonnollisesti vaikuttaa muihinkin ominaisuuksiin kuin painoon, kuten esimerkiksi siihen kuinka kovaa tai pehmeää muovi on, ja siihen miten se jäähtyessään käyttäytyy.
eikä pidä unohtaa muovipellettivalmistajien laadussa olevia epätasaisuuksia. paljon puhuttua CE-muovia on yritetty tuottaa uudelleen kymmeniä kertoja useamman eri valmistajan toimesta - turhaan. kyseisen muovin valmistaminen lopetettiin ja sitä tehnyt firma meni konkkaan jo aikoja sitten. lisäksi siinä oli älyttömän korkea "reject percent", eli susia tuli enemmän kuin hyviä. ja hyvät kesti isältä pojalle, ei kovin optimaalinen raaka-aine valmistajan näkökulmasta siis.
toi värihomma saa lisää tuulta alleen myös siinä mielessä, että kun kiekkoja valmistetaan, niitä valmistetaan yleensä muutaman tuhannen erissä per mold, joitain satoja per väri. ensin ajetaan valkoiset, sitten aletaan sekoittamaan värejä (näillekin on olemassa oma järjestyksensä, joku kaivakoon pdga:n boardilta jos jaksaa). koko ajan tilan ja frisbeitä ulossylkevän koneiston lämpötila nousee. tietyt värit siis on valmistettu tiettynä lyhyehkönä ajanjaksona samoissa olosuhteissa peräkkäin toistensa kanssa. =sama valmistus"virhe" on kaikissa saman värin kiekoissa. erienkin välillä siis saattaa olla yhteneväisiä ominaisuuksia, juuri tuosta samasta järjestyksestä, ja samasta väriaineesta johtuen.
suosituimmissa moldeissa tehdään myös niin, että niitä on varastossa kymmeniä tuhansia, ja niitä stämpätään tarpeen mukaan. tämä tulee varsin oivasti esille uusimmissa champion firebirdeissä. innova east pisti joitain viikkoja sitten erän ulos, jossa on 11x -aikakauden tulilintuja ja uunituoreita sekaisin, uunituoreella stämpillä. osa on flättejä kuin pöytä, osassa on mielettömän kokoinen dome. flätit ovat jyriä kuten pitää, domekkaat kuulemma lähempänä fl:ää kuin tulilintua. molemmat kaupitellaan asiakkaille 1:1 samana lötänä.
niin kauan kuin frisbeitä valmistetaan noinkin pienellä rahalla noin suuria määriä kuin tällä hetkellä, erä- ja yksilökohtaisia eroja tulee olemaan aina. jokaisella valmistajalla, ihan niin kuin tähänkin asti. se, että discraftia pidetään suomessa tasalaatuisempana kuin innovaa, johtunee siitä että ensin mainittua tuodaan suomeen tuhatkertaisesti enemmän kuin muita merkkejä. suuren veden takana ollaan tietoisia siitä että laadun epätasaisuus vaivaavat frisbeebisnestä, eivätkä vain suurinta valmistajaa. luonnollisesti, mitä enemmän valmistat frisbeitä, sitä enemmän valmistat laadullisesti huonoja frisbeitä.
tämän kaiken ja aika paljon muutakin olen imuroinut aivooni osoitteista;
http://www.discgolfreview.com/forums
http://www.pdga.com/discussion/
edit: lisäksi star ja muut muovit joista ei nää läpi, lienevät sen takia heikkolaatusempia että niistä ei nää läpi jos siellä on ilmakuplia. champion menee automaattisesti x-outiksi jos siinä on enemmän kuin (muistaakseni) 5 ilmakuplaa. jaanin mainitsemat montut yms johtunevat jäähtymisvaiheessa puhjenneista kuplista tai siitä että muottiin ei ole laitettu tarpeeksi muovia ja se on jäänyt vajaaksi. kuopat siivessä vaikuttavat luonnollisesti aika radikaalilla tavalla lentorataan.
summa summarum:
jos löydät mieluisen lötän ja sitä saa kaupasta, osta niitä 15 varastoon ja toivo että ne on edes lähelle samanlaisia toistensa kanssa. muuten se on melkoista arpapeliä. toiset moldit, erityisesti leveärimmiset, on luonnollisesti alttiimpia laadun heittelylle. leveämpi rimmi -> enemmän painoa -> enemmän voimaa jäähtymisessä -> suurempi todennäkösyys että kiekko menee muodottomaksi.
vaikka tästä nyt tulikin tällainen raamatunmittainen selostus, niin tämäkin on vain pienenpieni pisara meressä. paljon muuttujia puuttuu edelleen. kyä ne leivät on ihmeellisiä.