Sivu 2/3

Re: Kiekkojen vakaus

Lähetetty: La 15 Elo 2009, 16:20
Kirjoittaja Jarvasto
Jees mulla kans kokemusta tuosta värien vakauksista tilasin neljä star destroyeria kolme valkosta ja yks oranssi! Valkoset lentää hienosti suoraa 100-120 metriä ja oranssilla ei oo puhettakaa et 80 metrin jälkeen menis enää suoraa vaan alkaa feidaamaan pakko laittaa annukkaa . kaikilla heitelly yhtä paljo. ihme juttu!!!

Re: Kiekkojen vakaus

Lähetetty: Su 16 Elo 2009, 16:39
Kirjoittaja Tee8mu
jh kirjoitti:väri vaikuttaa myös limpun vakauteen.
:)

No joo ehkä siinä mielessä, että tietyn väriset ovat jotain tiettyä erää, jolloin niissä on sama valmistusvirhe...

Re: Kiekkojen vakaus

Lähetetty: Su 16 Elo 2009, 16:46
Kirjoittaja jh
Tee8mu kirjoitti:
jh kirjoitti:väri vaikuttaa myös limpun vakauteen.
:)

No joo ehkä siinä mielessä, että tietyn väriset ovat jotain tiettyä erää, jolloin niissä on sama valmistusvirhe...
ei.

Re: Kiekkojen vakaus

Lähetetty: Su 16 Elo 2009, 19:15
Kirjoittaja Tee8mu
vai tarkoitatko sitä, että kyseistä kiekkoa, joku tietty väri (vaikka nyt keltainen) on tehty aina vakaammaksi kuin vaikka sininen ??


silloinhan pitäisi olla vielä kiekkokohtaiset taulukot värien mukaan.... :?:

Re: Kiekkojen vakaus

Lähetetty: Su 16 Elo 2009, 19:23
Kirjoittaja Jaani
Siis muuttuuko lento, jos vaikka värjään sinisen kiekon valkoiseksi? :shock:

Rohkenen epäillä...

Re: Kiekkojen vakaus

Lähetetty: Su 16 Elo 2009, 20:09
Kirjoittaja jh
ei se kiekko siitä mihinkään muutu. se on vaan kylmä fakta että samansarjan kiekoilla on vakaus eroa värien kesken. esim. pinkki dessu on huomattavasti alivakaampi kun keltainen. käykää vaikka kokeilemassa

Re: Kiekkojen vakaus

Lähetetty: Su 16 Elo 2009, 20:36
Kirjoittaja BacWooZ
Voisiko tuossa värihommassa olla kyse siitä, että eri väristen muovien tilavuuspainot saattavat poiketa hyvinkin radikaalisti toisistaan? Niin ainakin maaleissa.

Re: Kiekkojen vakaus

Lähetetty: Su 16 Elo 2009, 21:22
Kirjoittaja Tee8mu
jh kirjoitti:ei se kiekko siitä mihinkään muutu. se on vaan kylmä fakta että samansarjan kiekoilla on vakaus eroa värien kesken. esim. pinkki dessu on huomattavasti alivakaampi kun keltainen. käykää vaikka kokeilemassa
Varmasti näin, mut jos ne on oikeasti saman painoisia, on niillä pakko olla rakenteellinen ero. Muuten toi olisi täysin mahdotonta.

Re: Kiekkojen vakaus

Lähetetty: Su 16 Elo 2009, 21:28
Kirjoittaja monster
innoval noi värit todellakin vaikuttaa asiaan.mul kokemuksia esim.star maxeista et valkoset ja oranssit ainakin ollu alivakaita ja siniset ja keltaiset tosi jyriä.champion bosseissakin aika huikeita eroja väreissä.mul muutama keltainen jotka aivan käsittämättömän jyriä ja sininen oli paljon alivakaampi.toisaalta taas sit star detukoissa valkoset oli jyriä,vaik maxeissa valkoset alivakaita,joten tiedä häntä...eroja ainakin on innovan kiekoissa värin mukaan

Re: Kiekkojen vakaus

Lähetetty: Su 16 Elo 2009, 21:59
Kirjoittaja Tee8mu
monster kirjoitti:innoval noi värit todellakin vaikuttaa asiaan.mul kokemuksia esim.star maxeista et valkoset ja oranssit ainakin ollu alivakaita ja siniset ja keltaiset tosi jyriä.champion bosseissakin aika huikeita eroja väreissä.mul muutama keltainen jotka aivan käsittämättömän jyriä ja sininen oli paljon alivakaampi.toisaalta taas sit star detukoissa valkoset oli jyriä,vaik maxeissa valkoset alivakaita,joten tiedä häntä...eroja ainakin on innovan kiekoissa värin mukaan
Star maxissa se ero varmaan johtuu siittä, et oranssi on sellainen pehmeä lerppu, kun taas sininen on ihan normi jäykkä kiekko...
Onhan niissä eroja, se on selvä!, mut koko ajan oon meinnanutkin sitä, et se väri ei sitä ominaisuutta siihen tee.
erot vaan ilmenee väreittäin, just esim valmistuserien tms. mukaan. Tiedä häntä... :roll:

Re: Kiekkojen vakaus

Lähetetty: Ma 17 Elo 2009, 6:22
Kirjoittaja tumpsi
pieni pintaraapaisu aiheesta:

dave dunipace (mr. innova) on sitä mieltä että väri itsessään ei vaikuta lentorataan mitenkään, vaan se vaikuttaa siihen, että miten kiekko jäähtyy. jäähtyminen taas vaikuttaa siihen kuinka suuri dome kiekkoon syntyy, ja domen koko vaikuttaa siiven asentoon. molemmat vaikuttaa lentorataan, luonnollisesti. jäähtymiseen vaikuttavat myös jäähtymistilan lämpötila ja kosteus, sekä useiden eri tähtikuvioden asennot suhteessa toisiinsa, ja siihen että minkälainen säätila urjalassa on. lisäksi siellä on ihan tavallinen nuori teollisuuden työntekijä käyttämässä sitä konetta, ei mikään raketti-insinööri. tämä työntekijä on vastuussa siitä että kuinka kauan kiekot saavat jäähtyä ennen varastointia ja punnitusta, ja kuinka iso "flashing" niihin jää. (rimmin sisäreunalla oleva terävä millin osien kokoinen reuna. syntyy muottien yhtymäkohdan vuotamisesta ja vaikuttaa leivän lentorataan todella radikaalisti, mutta on käsin poistettavissa tai kuluu melko äkkiä pois.)

lisäksi kiekkojen haluttu paino tuotetaan lisäämällä muoviseokseen "weighing agent" joka luonnollisesti vaikuttaa muihinkin ominaisuuksiin kuin painoon, kuten esimerkiksi siihen kuinka kovaa tai pehmeää muovi on, ja siihen miten se jäähtyessään käyttäytyy.

eikä pidä unohtaa muovipellettivalmistajien laadussa olevia epätasaisuuksia. paljon puhuttua CE-muovia on yritetty tuottaa uudelleen kymmeniä kertoja useamman eri valmistajan toimesta - turhaan. kyseisen muovin valmistaminen lopetettiin ja sitä tehnyt firma meni konkkaan jo aikoja sitten. lisäksi siinä oli älyttömän korkea "reject percent", eli susia tuli enemmän kuin hyviä. ja hyvät kesti isältä pojalle, ei kovin optimaalinen raaka-aine valmistajan näkökulmasta siis.

toi värihomma saa lisää tuulta alleen myös siinä mielessä, että kun kiekkoja valmistetaan, niitä valmistetaan yleensä muutaman tuhannen erissä per mold, joitain satoja per väri. ensin ajetaan valkoiset, sitten aletaan sekoittamaan värejä (näillekin on olemassa oma järjestyksensä, joku kaivakoon pdga:n boardilta jos jaksaa). koko ajan tilan ja frisbeitä ulossylkevän koneiston lämpötila nousee. tietyt värit siis on valmistettu tiettynä lyhyehkönä ajanjaksona samoissa olosuhteissa peräkkäin toistensa kanssa. =sama valmistus"virhe" on kaikissa saman värin kiekoissa. erienkin välillä siis saattaa olla yhteneväisiä ominaisuuksia, juuri tuosta samasta järjestyksestä, ja samasta väriaineesta johtuen.

suosituimmissa moldeissa tehdään myös niin, että niitä on varastossa kymmeniä tuhansia, ja niitä stämpätään tarpeen mukaan. tämä tulee varsin oivasti esille uusimmissa champion firebirdeissä. innova east pisti joitain viikkoja sitten erän ulos, jossa on 11x -aikakauden tulilintuja ja uunituoreita sekaisin, uunituoreella stämpillä. osa on flättejä kuin pöytä, osassa on mielettömän kokoinen dome. flätit ovat jyriä kuten pitää, domekkaat kuulemma lähempänä fl:ää kuin tulilintua. molemmat kaupitellaan asiakkaille 1:1 samana lötänä.

niin kauan kuin frisbeitä valmistetaan noinkin pienellä rahalla noin suuria määriä kuin tällä hetkellä, erä- ja yksilökohtaisia eroja tulee olemaan aina. jokaisella valmistajalla, ihan niin kuin tähänkin asti. se, että discraftia pidetään suomessa tasalaatuisempana kuin innovaa, johtunee siitä että ensin mainittua tuodaan suomeen tuhatkertaisesti enemmän kuin muita merkkejä. suuren veden takana ollaan tietoisia siitä että laadun epätasaisuus vaivaavat frisbeebisnestä, eivätkä vain suurinta valmistajaa. luonnollisesti, mitä enemmän valmistat frisbeitä, sitä enemmän valmistat laadullisesti huonoja frisbeitä.

tämän kaiken ja aika paljon muutakin olen imuroinut aivooni osoitteista;
http://www.discgolfreview.com/forums
http://www.pdga.com/discussion/


edit: lisäksi star ja muut muovit joista ei nää läpi, lienevät sen takia heikkolaatusempia että niistä ei nää läpi jos siellä on ilmakuplia. champion menee automaattisesti x-outiksi jos siinä on enemmän kuin (muistaakseni) 5 ilmakuplaa. jaanin mainitsemat montut yms johtunevat jäähtymisvaiheessa puhjenneista kuplista tai siitä että muottiin ei ole laitettu tarpeeksi muovia ja se on jäänyt vajaaksi. kuopat siivessä vaikuttavat luonnollisesti aika radikaalilla tavalla lentorataan.

summa summarum:
jos löydät mieluisen lötän ja sitä saa kaupasta, osta niitä 15 varastoon ja toivo että ne on edes lähelle samanlaisia toistensa kanssa. muuten se on melkoista arpapeliä. toiset moldit, erityisesti leveärimmiset, on luonnollisesti alttiimpia laadun heittelylle. leveämpi rimmi -> enemmän painoa -> enemmän voimaa jäähtymisessä -> suurempi todennäkösyys että kiekko menee muodottomaksi.

vaikka tästä nyt tulikin tällainen raamatunmittainen selostus, niin tämäkin on vain pienenpieni pisara meressä. paljon muuttujia puuttuu edelleen. kyä ne leivät on ihmeellisiä.

Re: Kiekkojen vakaus

Lähetetty: Ma 17 Elo 2009, 7:10
Kirjoittaja Leksa
Olisiko kenelläkään kokemusta/tietoa minkä väriset Teebirdit olisivat ylivakaampia kuin muut?

Re: Kiekkojen vakaus

Lähetetty: Ma 17 Elo 2009, 12:05
Kirjoittaja tumpsi
11x champion, sellaset kirkkaat yksilöt. useimmat star teebirdit on ainakin mulle ihan tarpeeks vakaita.

Re: Kiekkojen vakaus

Lähetetty: Ti 18 Elo 2009, 9:03
Kirjoittaja Bast
tumpsi kirjoitti:
niin kauan kuin frisbeitä valmistetaan noinkin pienellä rahalla noin suuria määriä kuin tällä hetkellä, erä- ja yksilökohtaisia eroja tulee olemaan aina. jokaisella valmistajalla, ihan niin kuin tähänkin asti. se, että discraftia pidetään suomessa tasalaatuisempana kuin innovaa, johtunee siitä että ensin mainittua tuodaan suomeen tuhatkertaisesti enemmän kuin muita merkkejä.
Sellaisen syyn olen kuullut Discraftin tasalaatuisuuteen, että Innova hankkii muovinsa eri toimittajilta tarjouskilpailun perusteella, kun taas Discraft käyttää koko ajan samaa toimittajaa.

Re: Kiekkojen vakaus

Lähetetty: Ti 18 Elo 2009, 10:20
Kirjoittaja tumpsi
Bast kirjoitti:
tumpsi kirjoitti:
niin kauan kuin frisbeitä valmistetaan noinkin pienellä rahalla noin suuria määriä kuin tällä hetkellä, erä- ja yksilökohtaisia eroja tulee olemaan aina. jokaisella valmistajalla, ihan niin kuin tähänkin asti. se, että discraftia pidetään suomessa tasalaatuisempana kuin innovaa, johtunee siitä että ensin mainittua tuodaan suomeen tuhatkertaisesti enemmän kuin muita merkkejä.
Sellaisen syyn olen kuullut Discraftin tasalaatuisuuteen, että Innova hankkii muovinsa eri toimittajilta tarjouskilpailun perusteella, kun taas Discraft käyttää koko ajan samaa toimittajaa.
molemmilla on yksi toimittaja per raaka-aine afaik, mutta discraft tilaa muovinsa värjättynä, innova värjää itse. tästä johtuen discraftin värit ovat aina niin tasaisia ja valikoima on pienempi.

en oo montaakaan discratsin kiekkoa heittänyt, mutta suuren veden takana ovat sitä mieltä että discraftilla on suuriakin eroja värien välillä, kun taas innovalla on pienempiä. innovalla enemmän mutantteja jotka lentää ihan miten sattuu, ja discraftilla tasaisemmin "oikein" tai "väärin". gatewayt, questit, lightningit yms. onkin sitten jo oma oodinsa.

jälleen kerran kyseessä ei ole mikään suoran käden faktatieto, vaan sieltä täältä kasattu eepos.