Kiril kiitoksia palautteesta. En tarkoittanut, ettei saisi kommentoida, vaan että meillä ei oikeasti ole aikaa hioa hommia ja laitteistossakin olisi parantamisen varaa. Dutch Open ja Stockholm Disc Golf Open ovat hätisiä pikasutaisuja, joiden tarkoitus tekijän kannalta tässä vaiheessa on saada ne pois alta mahdollisiman äkkiä, kun ensi viikolla alkaa jo tämä kausi. Ja ei ole tietoa, ehditäänkö joskus edes tekemään Tubemateriaalia, saati parempaa Hollannin matskuista.
GIGO= Garbage in garbage out. Editointivaiheessa voi vain kiillottaa pökälettä, eli kun rauta pakottaa amatöörijuontjaaa vetämään hunommin kuin pystyy, homma kusee entistä enemmän aj siihen ei rajattomasti pysty vaikuttamaan jälkikäsittelyssä. Ikään kuin siihen edes olisi aikaa. Tällä hetkellä on tulilla Scandinavian Open, Finnish Open, ja tarkastan Dutch Openia, että voiko sen jo julkaista vai ei. Kun kalenterista katsoo, aikaa on mennyt viime vuoden kisoista osin jo vuoden ja on nämä kolme kisaa vielä kesken. Se kertoo, miten hidasta työ on ja miten vähän mä olen pystynyt oikeiden töiden ja muun elämän, kuten ajoitaisen pelaamisen ja trenaaamisen ohella nähin panostamaan. Mule juonnot on mentävä juosten kustuna tai niitä ei tule ollenkaan.
Juonnossa on selvästi parannettavaa ja jos olisi aikaa miettiä sisältöä, sekin paranisi. Mun tarkotiuksenani on ollut tarjota uusille pelaajille referenssiä siitä, mikä on hyvä suoritus, koska kuva huijaa. Etäisyydet ja aukkojen kapeus sekä mutkat eivät ole kvuassa aina sitä, mitä ne ovat luonnossa. Uusille pelaajille on hyvä saada vertailukohtaa omien ja kovien pelaajien suorituksiin nähden. Lisäksi radasta on kerrottava niille, jotka eivät ole paikalla olleet. Haasteista, olosuhteista ja em. kuvan huijauksesta johtuen. Mä en ole psykologi, joten en haluaisi mennä arvaamaan porukan pään sisältöä, vaikka se olisikin luultavasti mielenkiintoista infoa kaikentasoisille katsojille ja koville pelaajille kai parasta antia. Kun en ole syvällisesti jutellut näistä asioista kenenkään kuvatun kanssa, mun on vaikea edes arvata edes joltisellakin oikeaanosumismahdollisuudella, mitä pelaaja ajattelee. Fiiliksen ja keskittymisen menetyksen kyllä näkee ja siihen voisi jatkossa toki lisätä arvauksia siitä, mitkä syyt aiheuttivat moista. Se voisi auttaa uusia pelaajia. Kiitoksia palautteesta, tätä pitää kokeilla juonnoissa.
Sisällön lisäksi tyyliä pitäisi saada, joten alkakaapa häiritsemään Heinosen Jesseä, siitä on ollut puhetta Voyagerin kanssa, että häneltä lähtee läppää ja hassuja kielikuvia. Nyt hirveää ryhmäpainostusta, jotta saadaan mies mikin eteen
Esimerkiksi mies on kuvissa Stockholm Disc Golf Openissa, joten mies voi itse kertoa, mitä päässä liikkui. Ei mene enää arvauksen puolelle. Muutenkin mun ei kannata arpoa liikaa itseäni paremmin heittävien aivoituksia, kun heidän rajansa ja tavoitteensa ovat erilaisia kuin minun. Siten kovempi pelimies olisi loistava lisäys juontoarsenaaliin. Olen ihan samaa mieltä siitä, että valtamedianäkyvyyden saamiseksi juonnon pitää parantua. Ja että valtamediaan pääsy on lajin kehitykselle plussaa. Sitä tässä yritetään. Siksi laadun parannusta tarvitaan. Osittain siitäkin syystä teimme kahden juontajan juonnon kisoihin, joihin meidät tilattiin tekemään juonnot viime vuonna.
Nature Boy sortui toistoihin ja name droppiingiin siinä, missä minäkin. Nature boyn edut minuun nähden ovat mm. pelaajien tunteminen, joten hän voi mennä pään sisään ja arvata paremmalla osunmistarkkudella kuin minä, parempi ääni ja hyvä puheen sujuvuus tauotta ilman kovia volyymivaihteluita puheessa sanasta toiseen sekä sujuvuus. Siviilissä mä porisen kuin papupata, mutta on eri asia puhua koko ajan kerralla oikein sanasta sanaan typistetysti ja asian ytimeen mennen. Sehän olisi helpompaa Billyn tyylillä, kun vedetään sanottava loppuun riippumatta sitä, mitä kvuassa on sillä hetkellä. Se syö relevanssia, jos mä luen ääneen sodan ja rauhan koko kisan läpi. Tähän asti mun ohjeistus on ollut puhua leikkauksen mukaan. Aikarajan teko puheelle luo kummasti haastetta saada ulos asia aj vielä luontevalla tavalla puhuttuna, kun on kello päällä koko ajan. Me laskemme, montako sekuntia on aikaa minkäkin heiton juonnolle ja survomme asian siihen, vaikka tyyliä ja sisältöä raiskaten. Siinä on pääsyy töksähtelevyyteen juonnossa.
Mitä mietlä olette, kannattaako ottaa riski siitä, että katsojalle tulee informaatiotulva, kun puhuja hölöttää päälle, kun väylän kartta, pelaajien scoret tulee ruutuun ja leikkauksia on kuvassa yhtäaikaisesti? Voyagerin mielestä kuavn rauhallisuus on pääasia ja mä olen ollut tuon rajoitteen orjana juonnon laadusta tai ainakin esitylsen luontevuudesta, tyylistä ja sisällöstä tinkien. Arvatkaa miksi mä kiireen painaessa päälle en panostanut hirveästi juontoon, kun on kuitenkin myllynkivi kaulassa ja kaulaliinasta kiristetään jo muutenkin huutamisesta kipeytynyttä kurkkua?
Olin kuullut paljon kritiikkiä Billyn jatkuvasta puhumisesta että yritinn tarkoituksella välttää sitä Tali Openin ekoilla kiesseillä Englanninkielisessä versiossa. Tahdoin tarkoituskella antaa jengille rauhaa puheesta ja onhan sitä paljon Hollannin aiemmissa kiesseissä paussia puheesta.
Lelukameroista sen verran, että mun kamerani zoom näppäimen toiminta on hätäistä. Aluksi menee hitaasti ja raja hirveän nopeaan syöksyn, joka aiheuttaa joillekin merisairautta isoilta ruuduilta katsottaessa ja melkein menee nopeammin kuin kiekko liikkuu eteenpäin takaa kuvatessa. Autofocus on ainoa vaihtoehto egonomian takia. Katsokaa Tubesta Beaver State FLingiä, miten helposti menee ammattikuvaajalla metsään manuaalifokuksen kanssa. Autofocus on liian hidas mun kamerassani. Nopeasti zoomatessa fokus pysyy 7x asti ja sitten pitää onnistua lopettamaan zoomaus seinään ja sitä en vielä osannut Hollannissa, joka oli eka kisa, jonka kuvasin nykyisellä kamerallani. Kun kuva meni monissa heitoissa epäfokusiin liian zoomin kanssa, zoomit jäi tekemättä ja siksi kiekkoa ei näy kunnolla monin paikoin. Siksi DVD resoluutiolla olisi vielä vaikeampaa mennä. Toki editoinnissa voi yrittää croppausta, mutta reson puute syö etuja paljon ja kuvan laatu romahtaa niin, ettette uskokaan.
Lelukameran ja ammativälineen ero on mm. seuraava: Ammattikamerassa on joka säädölle omat nappulat. Lelussa mennään yhden tai useamman nappulan kautta menujen läpi kohtaan, jota haluat säätää ja sitten vasta aloitat säätämisen. Menuissa on useita tasoja ennen kuin pääset kaikkiin tarvittaviin säätöihin. Kun pelaajat eivät odota, kameran pitää olla valmis aina oikeissa säädöissä aloitusta varten. VAlotukset pitää olla kohdallaan ja zoomi myös nauhoitus päällä, kamera vakaana kohti heittäjää. Finnish Openissa aurinko meni jatkuvasti pilveen ja pois, joten eri kohdissa väylää vaihdoin valotusaikaa 1/250 ja 1/2000 s välillä koko ajan lennosta ja zoomin kanssa yhtäaikaisesti valkotasapainoa säätäen. Se ei onnistu joka kuluttujakameralla, kun esim. Panasonicin 60 kuvaa sekunnnissa HD matskua ottavassa parempaa kuvaa tekevällä kameralla kaikki toiminnot ovat yhden kierreohjaimen takana. Eli voit kuvatessa säätää vain yhtä asiaa. Tavalla, joka on herkkä heiluttamaan kameraa. Kun tämä säätö pitää tehdä pannatessa, zoomattaessa ja sitä vain yhtä asiaa korjaten, pitää koneen automatiikka olla kunnossa. Mun kamerani automatiikka ei ole riittävän tarkka ja nopea jättääkseen vain yhden asian käsisäädön tarpeelle. Käsisäädöt vievät julman paljon aikaa, kun ääntäkin piti säätää Finnish Openissa, kun piti vetä volet lähes täydestä lähes minimiin mysrkytuulessa. Tällöin mikki klippasi vielä silloin tällöin, kun tuulen suojassa signaalitaso oli 50 dB alle maksimin, eli tosi heikkoa laadultaan ja sikahiljaista, kun tason nostaa samaksi, kun toisten kameroiden otoksissa. Jottei kuulijan tarvitse lennosta säätää kaukosäätimellä voleja joka heiton kesken kahdesti.
Tiedän, että porukka tarkoittaa hyvää kritiikillä ja kiitän jatkossakin niistä, mutta vaativuustasosta ja ongelmista ei monellakaan ole hajuakaan. Koko ajan on kädet sidottuna selän taakse kaikessa, mitä tekee. Tee siinä sitten yhdellä otolla muiden määräämänä aikana Hollywod tasoa, kun miljonääriammattilaiset tekevät monta ottoa omaan tahtiin valaistusten ym. ollesa luonnossa kohdallaan, kun odottavat koko päivän oikeaa hetkeä tai tekevät studiossa tai tietokoneella oikeat tulokset, kun on välineet, joiden kuva jää hyväksi editoinnin jälkeenkin. Peter Jackson lähti 35 prototyyppikameran kanssa kuvaamaan 3D Hobbittia vähän aikaa sitten. Kukaan muu ei kai saa niitä vielä kuukausiin ja kappalehinta oli muistaakseni 7000 USD perusmallille ja 12000 USD kovemalle mallille. Epäilen noiden tallennusnopeutta ja kapasiteettiä, ettei riitä kuin yhteen heittoon kerrallaan ja yhteen kahteen väylään ennen datan siirtoa tietokoneelle. Ei se ammattivälineilläkään ole helppoa aina.
Tämän kirjoittamiseen meni liikaa aikaa, nyt tarkastamaan DO 2010, jotta saisi sen tuotantoon ja kaikille katsottavaksi.