Tää oli mulle uutta. Mun mielestä kämmenellä saa juurikin kierrettä enemmän kun rystyllä. Muistaakseni jossain opetuspätkässäkin tästä mainittiin. Oikaiskaa toki jos olen asiassa ihan ulallaTapanote kirjoitti:...Silti, varsinkin heittolajeja harrastaneet saavat vähintään alkuvaiheessa kämmenheittoon merkittävästi enemmän lähtönopeutta ja vähemmän kierrettä kuin rystyyn...
Tämän vuoksi esim. mulla toimii paremmin ylivakaat kämmenheitoissa. Destroyerilla ja groovella viskon skyrollereita/annukoita ja Boss:lla pitkiä (mutta epätarkkoja) ässiä. Suoraan lentävät parhaiten star wraith ("yliluonnollisen ylivakaa" kappale) ja star starfire. Vaikka heittäisin mahdollisimman kliinisesti kämmenellä hitaampia/alivakaampia kiekkoja ne kippaa yleensä yli. starfireenkin pitää kovassa heitossa saada hyzerflippi jotta se kulkee suoraan. Kämmenelle ostin hyssekiekoksi Max:n, jolla hoituu kovempaa heitetyt hysset. Hitaammin heitetyssä hyssessä käytän Bossia.
Toki mullakaan ei vielä fribasta kummoista kokemusta ole ja varmasti kiekkovalikoima harvenee nykyisestä huomattavasti. Mahdollisen vertailun vuoksi mainittakoon, että rystyllä valkyrie/pro wraith kulkee n. 110m ja kämmenellä Boss/star wraith n. 130m. Mitattu Porissa kirjurinluodon puolen ekalla väylällä tyyniin/kevyeen myötäiseen.
Tämä siis Juhanille ja Tapanille vastauksena mun kokemuksista. Mutta meitä heittäjiähän riittää joka junaan...
P.S. ja joo, on keihäänheittotaustaa...