Saariväylien ongelmat ratkeavat golfista tutulla vesiestesäännöllä: jos et saa saareen kiekkoa jäämään niin jatkat "vesiesteen" takaa. Saariväylät ovat golfissa erittäin suosittuja juuri sen takia, että niillä mentäessä vaaditaan määrämitttaisia lyöntejä (ja tietenkin hyviä sellaisia). Aloittelijalle ne ovat yhtä helvettiä, mutta taitojen karttuessa yhtä juhlaa (hyvä on - ei aina). Itse kannattaisin niitä aivan ehdottomasti, mutta nimenomaan niin, että käytössä on vesiestesääntö. Ei missään tapauksessa niin, että jollet pääse saarelle olet ob:lla. Vesiestesäännöksi kelpaa drop zone, josta heitetään kolmas heitto, jollei eka ole saaressa.
Suomen radat tarvitsevat lähes kaikki keinotekoisia vaikeutuksia. Golfissahan ne synytävät helposti: jos lyöt pallon pois väylältä olet joko raffissa, hiekassa, vedessä tai metsässä. Ja kaikista on vaikea tulla pois. Frsibeegolfissa noista vaikea on ainoastaan metsä. Niinpä radat tarttis tehdä metsään, jossa on harvassa puita.
Mitä tulee par-keskusteluun niin minä olen sitä mieltä, että pareja pitäisi tiukentaa eli mennä selkeästi golfin suuntaan. Jos väylä on selkeä par-2:nen niin silloin se on. Ei siinä ole mitään suunnittelu-/ toteutusvirhettä. Tukholman Järvassa (paras rata jolla minä olen heittänyt) on useita par-2:sia ja ne ovat mielestäni erinomaisia väyliä. Se, että golfissa pienin par on 3, on aivan eri asia. Kyseessä on kaksi eri lajia (niinkuin joku jo sanoikin, golfissa pienin par on 3 sen takia, että putteihin on varattu 2 lyöntiä).
Golfissa kentän parin saavuttaminen tarkoittaa sitä, että olet todella hyvä pelaaja. Frisbeegolfissa se tarkoittaa useimmiten (vähän riippuu toki kentästä) sitä, että olet heitellyt lätkää muutamasta viikosta muutamaan kuukauteen. Joku taisi mainita, että par pitää voida saavuttaa, ettei iske masennus. Tuota ilmiötä ei kuitenkaan esiinny golfissa vaikka hyvin pieni prosentti pelaajista pääsee parin koko pelaajauransa aikana. Ehkäpä mulla on liian golfkeskeinen näkemys asiaan