Kokeillaanpa vastata samalla tyylillä kokeeksi, niin näette, miltä tuntuu olla toisella puolella. Eli älkää missään tapauksessa ottako vakavasti, kunhan näytän, että hampaat on täälläkin ja haukkuva Janne ei pure heehee
Ja toivottavasti opitte ihmisten tavoille, ettei mene apinoiden touhuksi, eli pökäleitten vaihtoon ilmateitse. Se on kuulkaas poliitikkojen hommaa, ei ihmisten. Vai käyttäydytekö näin myös vanhempianne kohtaan?
Juu yrittäkää vain tasapäistää (turhaan, sillä mä en aja painostuksesta huolimatta käsijarru päällä), mikään ei ole niin pikkumainen ja kade kuin suomalainen. Ette ole ihan ensimmäisiä, jotka yrittävät turhaan. Katsokaa nappaanne, miksi oikeasti noin teette. Ei se minuun vaikuta, joten itseänne vain paljastelette. Se on oikeutenne. Minulle ei todellakaan tarvitse olla kateellinen, kun mun pitää kehittää kaikkea lihasvoimaa, ruumiinhallintaa jne., jotta pääsisin edes lähelle teitä. Tai vielä kovempia heittäjiä, joita on joitakin maailmassa. Eli teilläkin taitaa olla vielä kiinniotettavaa joihinkin verrattuna. Minä en pääse ikinä teidän tasollenne näillä vammoilla, joita lekurit ovat luvanneet ikuisesti häiriköiviksi, eli ihan tuhaa inisette, ei minsuta ole haastajaksi luultavasti.
Jaani yritä jo pikkuhiljaa sisäistää tämän väitteen sisältö: Minusta on olemassa videota, jossa vedän kiekon läheltä oikeaa rintalihasta, joten turha tulla väittämään, ettei muka voisi tehdä noin. Läheltä oikeaa rintalihasta vetämistä ei mahdollista leikkaus, jonka jälkeen olen käden fysiologialta erilainen kuin muokkaamattomat ihmiset. Onnistuu se luonnontilaisiltakin heittäjiltä. Katso sitä Dossin kuvaa, miltä näyttää, moniko jänne Dossilla on poikki mielestäsi? Ja videot, joita olen linkittänyt... Venyttele hyvä mies. Jos sä et taivu, se ei tarkoita, etteikö joku muu taivu. Katkomatta itseään. Lihaskuntoon kuuluu venyvyys ja molempia pitäisi treenata pitääkseen molemmat kunnossa. Jokaisella meistä on taakkansa, joka estää joidenkin tekniikoiden tai tulosten saavutusta. Toivottavasti vain väliakaisesti. Treeniä peliin ja ongelmien ohitusta, siten sitä etenee. Sinulla taitaa olla venyvyyden parannuksesta saatavissa ainakin pienempi loukkaantumisriski. En tiedä, tuoko se sulle heittoihin pituutta, siihen vaikuttaa moni muukin asia. Kokeileminen tuskin haittaa, kunhan et liikaa revi.
Toinen pointti Jaanille, en ole ainoa, joka on heittänyt pidemmälle myöhäisellä kiihdytyksellä kuin aikaisella muuten tekniikan pysyessä samana. Ei teoriassa, vaan radalla ja treenikentällä. Toistettavasti maksimipituuksiltaan ja keskiarvoilta. Jos kiinnostaa vain vastaan inttäminen, että se on vain teoriaa älä mulle jatka, kun kokemus toistaiseksi on eri. Mene Climolle tjms. jatkamaan, mä tiedän jo sun mielipiteesi. Saat ihan vapaasti pitää mielipiteesi. Sen sijaan tarvitsen oman kokeiluni mielipiteeni muuttamiseen, kunhan san taas molemmat tekniikat niin hyväksi kuin tällä hetkellä pystyn. Sen sijaan, että sun uskoisin ilman testausta sun väitettä. Ja mähän testaan, älä epäile. Olen jo aiemmin testannut ja tulos oli myöhäiselle kiihdytykselle myönteinen. Tosin ei niin myöhäinen kuin Climo näyttää Youtubessa FGCU Clinicissä. Sen lasken omaksi huonoudekseni. Viime viikkoina sormivoimien kasvaessa on ilman erillistä yrittämistä tullut mielenkiintoisia positiivia tuloksia puristusvoiman kasvatuksesta ihan viime hetkellä ennen kiekon irrottamista treenaten. Myöhäinen kiihdytys oli livennyt melko salaa mukaan yrittämättäkin. Eli kaksi muuttunutta lisäpituuksia mahdollisesti selittävää tekijää, joten ei voi sanoa, kumpiko toimi, vaiko molempi. Pitikin vääntää polvea, ettei pääse treenaamaan ajoitusten eroa
En takaa mitään tuloksia kenellekään, mutta aina kannattaa testailla eri asioita. Jos takaisin, ottaisin myös rahaa
Eli olkaa hyvä, ilmaiseksi saitte. Valittakaa vaikka kuluttaja-asiamiehelle, jos oli liian kallista. Näin negatiivisella suhtautumisellahan värvätään varmasti jokainen vastaantulija tekemään töitä lajin edistämiseksi ja pelaajiksi. Hyvä pojat!!! Toistakaa vain patterinkuullostelijoiden ja naapureita kyttäävien aiempien sukupolvien virheitä. Kyräillään vaaan, puhutaan pahaa selän takan ja vittuillaan päin naama ja levitetään vääriä huhuja, vaikka onkin jo ne vääriksi todistettu. Hip hip, kehittynyttä. Ikävää, että joutuu likapykkiä pesemään julkisesti, sillä tämäkään ei näytä hyvältä ulkopuolisille. Parempi lopettaa tähän, sillä tästä se vasta repeäisikin. Olen jo ihan tarpeeksi valottanut ikävyyksiä ja te ette tarvitse tai halua lisää. On se sääli, ettei porukka osaa vetää yhdestä köydestä lajin edistämiseksi ilman oman egonsa pönkittämistä ja pätemistä. Mä yritin tehdä palvelusta ja heti ruvetaan heittelemään lokaa kuin poliitikot. Älkää liiton miehet pelätkö, ei kiinnosta haastaa paikkojanne. Pitäkää hauskaa keskenänne. Mä katson jatkossakin ulkoa sisään hallitustyötä ja jatkan lajin edistämistä omin nokkineni. Pelkään, että tämä fiasko ei varvää lisää jengiä talkoisiin lajin edistamiseksi. Olemme kaikki kusessa, jos kuppikuntaisuus on näin pahaa. Eikö golfilla ole ollut paha leima suuren yleisön piirissä vähän joka puolella maailmaa juuri tästä syystä, että jengiä sysitään, alistetaan, ja heille naljaillaan? Tätäkö haluatte ja tämäkö hyödyttää lajia? Vastalause.
Jos kiinnostaa, kertokaa ihmeessä se oikea totuus ja todistakaa se toimivaksi, jota oli pakko puolustaa vittuilemalla ja epätotuuksia toistelemalla. Mikä totuus se on, jota pitää puolustaa valheilla? Minulla ei ole yhtään vaikeuksia uskoa sitä, että teille vasemman kyljen läheltä veto aikaisin kiihdyttäen vie kiekon pisimmälle. Mitä sitten? Olisi kiva tietää, mitä tapahtuu, kun oikeasti treenaatte _myös_ toista tapaa, sillä se ei ole pois nykyisestä ja niin kauan, että ruumis sopeutuu ja ehditte oikeasti oppia toisenkin tavan. Ja sitten vasta vedätte johtopäätöksen, kumpi toimii mitenkin sillä hetkellä. Ja vuoden päästä uusiksi jne. Jos sama tapa oli se kumpi vain toimii teille, cool! Ei ole vaikeaa valita. Sen sijaan minusta on ihan ok antaa jokaisen heittää, kuten saavat pisimmälle, oli se sama tapa, mitä käytätte tai ei. Mitä se on pois teiltä, jos joku tekee asian eri tavalla ja saa siten henkilökohtaisesti parhaan tuloksensa? Vuodesta toiseen. Siksi apinoin itseäni taas kerran, etsikää oma paras tapanne. Ei tarttee ryppyillä muille, jos tekevät eri tavalla. Kukin eväittensä ja panostamismahdollisuuksiensa mukaan, enempään ei pysty. Ja eikö jokaisen pitäisi tehdä asiat niin, kuten he tulevat parhaimmiksi tuloksiltaan? Eikö kilpailu ole hyvästä? Ja jos voi ja haluaa panosta useamman tyylin oppimiseen, niin se on mahdollista. Ei ehkä terävimpään huippuun kummassakaan ilman monen vuoden satsausta. Mutta mitä sitten, jos joku haluaa oppia useamman tavan? Mitä se teille kuuluu?
Takaisin asialinjalle:
Minusta jokainen saa heittää juuri niin kuin tykkää. Live and let live. Ei ole minulta pois. Mä olen pelannut koko urani kaverin kanssa, joka puttaa alle joka kymmenennen puttinsa putterilla. Yleensä Roadrunnerilla, välillä Beastilla. Tuskinpa se montakaan metriä mun heitosta poistaa.
Tarkkuutta minäkin korostan yli pituuden, mutta joka radalle ei riitä mun nykyinen suunniteltavissa oleva teho, joka on reilusti alle enkkojen. Ratapituus kärsii usein kenttätreeenihin verrattuna. Kun ei ole kättä korvata monien paikkojen vaatimaa lyhyempää ja hitaampaa juoksua kuin kentällä on tehtävissä.
Eagle: En tiedä muista tilastoidusti, mutta omat ja DGR perusvinkeillä neuvomani muutaman tusinan tai sadan, en ole laskenut, heittäjän kokemuksen perusteella, on mahdollista pilkkoa osiin ja muuttaa hitaammaksi heittoa treeneissä. Pitää mitata pituuden ja suoruuden, tarkkuuden ja toistettavuuden ohella isolla painoarvolla taitoa. Treenatessa ei haeta huipputulosta, vaan osaamista. Osaamisen lisäys edistää kisatuloksia. Pitää vain olla kokemusta eri tavoin treenaamisen erilaisista tuloksista, jotta voi sanoa, oliko tekniikan a veto erilainen kuin b tuloksiltaan. Ja onko heikommalta vaikuttavan tekniikan huippuveto selitys erolle paremmin yleensä toimivan tekniikan lyhyemmälle heitolle. Kyllähän te kouluja käyneet , kuten Eagle ja AMA osaatte nämä tutkimustavat, joissa siivotaan pois epäedustavat tulokset, nämähän on perusteita ja pakollisia opintoja. Ero taidon muutoksessa näkyy kaikissa heitoissa. Se on hyvä paluukytkentä. Siksi ei kannata hötkyillä johtopäätösten teossa pelkässä yhdessä kenttätreenissä. Hopealuoteja ei usein ole. Olisipa elämä noin helppoa, että pelkillä toiveilla parantuisi. Mäkin olisin maailmanmestari ja vammautumaton
Dan Beto kirjoitti hyvin treenauksesta sanomalla, että jos eroja haluaa, pitää heittää eri tavalla. Saman toisto ei usein yhdessä treenissä tuo isoa eroa. Kyllähän normaali edistymiskäyrä fribassa vie monta vuotta ennen kuin pääsee edes perusteista nippeleihin. Eli eri tavalla heittäen saavutetut parannukset kannattaa yleensä adoptoida. Saman perusteen jankkauksellakin _voi olla_ etua pitkässä juoksussa, mutta se ei ehkä näy yhden treenin sisällä. Työkaverin mestari Kung Fussa treenaa joka päivä samaa asiaa kuin ekassa treenissään. Nyt noin 50 vuoden uran jälkeen. Tätä nopeammin kannattaa hankkia ainakin yksi perustekniikka. Johon voi aina palata helposti, jos vaihtoehto ei toimi tai lopetti toimimasta hetken hurman jälkeen. Useille tulee taantumia kesken kaiken. On usein nähty tässäkin lajissa (minäkin), että parhaan tason jälkeen voi olla kuopassa kuukausia. Mun puttaus haisi talven ja kevään. Kuopasta nousu onkin vaikea, mutta sama pitkäjänteisysvaatimus pätee kuin tekniikan muuttamiseen ja lihasten sekä hermojen kehittämiseen. Monta hyvää asiaa joutuu tavoittelemaan. Instant gratification ei tunnu niin hyvälle kuin asia, jonka puolesta on joutunut taistelemaan. Ja tätä ei tiedä, jos ei ole joutunut koskaan taistelemaan vuosia kovia vastuksia vastaan. Ei pääse pää pilvistä, jos ei ole kyntänyt sieraimillaan mutaa. Siski jenkeistä tulee paljon propagandaa mulle kaikki heti nyt elmäntyylin puolesta. Todellisuus eroaa hieman tästä.
Taas tuli nälkä häiriköimään, eli sori typoista, joten näette kai, että tämä vääntäminen syö aika ja _vaivaa_. Enkä tekisi sitä muuten, kun ei se hupia ole, vaan uskoisin kissan pöydälle noston olevan suuren yleisön etu. Olisi nyt edes yhtäkin heittäjää paremmaksi auttavaa, niin ei menisi turhaan. En oikein usko väitteeseen helmiä sioille. Kyllä sitä usein jotain arvokasta tarttuu, vaikkei sitä heti ymmärtäisi tai arvostaisi.
Hyviä treenejä ja kisoja kaikille!