Mitä mieltä olisitte sellaisesta, että kisan järjestäjät laittaisivat pienimmän ratingin pelaajat (joku osa pelaajamäärästä tyyliin viidesosa tjms.) lähtemään samalta väylältä jonossa kuin edellä menevät proukat? Eli
80 % väylistä olisi lähtöväyliä korkeimman ratingin pelaajille ja niistä viimeiseltä lähtee kaikki vikat ryhmät. Tämä ei sovi kaikkin kisoihin ja keirrosmäärällä on merkitystä sekä valoisan ajan määrällä. Tässä ei ole järkeä yhden kiessin per päivä kisassa. Sellaisessa varmaan riittäisi aika siten, että kaikki lähtevät samalta väylältä tai osalta rataa isoimmat ratingit ensin.
Parhaat 80 % ensin jättäisi nopeimmille ryhmille tilaa eteen muutaman väylän, mikä ei välttämättä riitä, mutta jos nopeimmat pääsevät pelaamaan esim. 9 väylää puhtaasti, on sekin parempi kuin jumia ruuhkaan parin kolmen väylän jälkeen. Toki väylien pituus ja haastavuus pitää huomioida, joten joka radalle pitää homma miettiä erikseen.
Ongelmia tulee, jos 18 väylän radalle laitetaan 18 neljän tai viiden hengen ryhmää, jossa on isot tasoerot. Siksi tuollainen järjestely toimii parhaiten pienemmissä kisoissa, joissa on 18 väylää ja 60 tai alle pelaajaa neljän hengen ryhmissä. Lisäongelmia tulee, jos erot pelaajien välillä ovat liian isot. Jos 700 ratingin pelaajia on monta ennen tonnin lähellä olevia pelaajia, niin voi olla, että menee vain väylien välisen erotuksen verran, kun nopeat ottavat kiinni hitaat. Tällöin kaikki samalta väylältä lähtevänä on nopeampaa, kun nopeat lähtevät ensin
Kun kerran on niin monta liikkuvaa osaa, lienee vaikeaa formalisoida mitään yhtä parasta tapaa tehdä asioita nopeuden ja mahdollisimman vähän odottamisen _kierroksen aikana_ kannalta. Niin kauan kuin valoa riittää, eikä siviilielämä haittaa, pitkän kesän valoisuuden hyödyntämistä, minusta kisan nopea läpi vienti voi joustaa jonkun verran, jos sillä saadaan ruuhkia vältettyä. Divisioonajaolla on valtavasti merkistystä aikataulujen optimoinnissa.
En tiedä, miten paljon kisajärjestäjät voivat tai haluavat optimoida nopeiden pelaajien kierroksen sujuvuutta koko kisan nopeuden kustannuksella. Ihannetilassa molemmat tapahtuisivat yhtäaikaisesti kaikissa kilpailuissa. Siksi minua kiinnostaisi tietää, onko olemassa jotain yhtenäistä ohjeistusta sille, miten saadaan kisat läpi nopeimmin eri olosuhteissa? Väylien määrä, kierrosten määrä, pelaajien määrä, ryhmien koko, väylien vaikeus, väylien pituus, päivän pituus ja divisioonien määrä sekä ratingien ero parhaiden ja huonoimpien välillä ynnä isojen ja pienten ratingien jakauman mukaan. Noin käytännössä kokeiltujen ja toimivuudeltaan mitattujen tulosten valossa tuollaisen dokumentin olemassaolo voisi auttaa uusia kisanjärjestäjiä pitämään aikataulut ja parantamaan nopeiden pelaajien fiiliksiä vähentyneillä odottamisilla. Hyvin sujuneet kisat houkuttelevat kaukaakin tulevia pelaajia palaamaan helpommin kuin mönkään menneet kisat.
Oletan, että nopeiden ekana lähteminen samalta väylältä lähtiessä ei ole ongelma seuraavan kiessin kannalta, jos parhaat ehtivät syödä ja lämmitellä ennen seuraavaa kiessiä.