Sivu 4/4
Re: Vihdin Karvis 28.2.2009
Lähetetty: Ma 02 Maalis 2009, 11:43
Kirjoittaja Jaani
Sitten kun on kiertänyt paljon eri ratoja, kilpaillut eri puolilla Suomea, Eurooppaa, ehkä muuallakin maailmassa, niin harvoin edes lukee sitä tolppaa siinä tiin edessä. Reiästä usein näkee, kuinka pitkä se on ja onko se helppo kakkonen. Ei silloin tarvita ketään sanomaan, mikä on reiän ihannetulos.
En käsitä, miksi näin vähäpätöisestä asiasta väännetään näin paljon. Sitten kun radat alkavat olla sitä luokkaa, että 65 on hyvä kiessi 18 väylällä, on ehkä jotain väliä par-lukemilla. Silloin joukkoon voi mahtua vitosia ja nelosiakin. Harjulla kaikki väylät on korkeintaan vaikeita kolmosia. Mutta tällä hetkellä par-lukemat ei palvele oikein mitään. Ainakaan itselläni.
Nummelan muutoksista: Kolmosen muutos on erinomainen. Pakkokakkosreiästä tuli haastava väylä, jossa nelonenkin on mahdollinen. Viitosella voi päästä skipillä kupille, mutta metsästä voi tosiaan tehdä tulostakin. Nämä kaksi muutosta tuovat jopa 4 heittoa tulokseen lisää.
Ykkösen aita ei vaikuta omaan heittooni mitenkään, mutta jokunen matala lepakko varmaan blokkautuu hyvin.
12. reiän pidennys vaikuttaa siihen, että nyt siihen aukkoon pitää jopa vähän sihdata. Ikävä kivikasa hankaloittaa sen verran, että skipin käyttö ei olekaan enää niin hyvä. Hankalampi kakkonen, joskaan ei paljon.
On siellä harjulla helppoja reikiä vieläkin, mutta enää se 54:ään heittäminen ei hajota niin pahasti. Kisoja ajatellen on hyvä, että saadaan lisää hajontaa tuloksiin.
Se 17: reikä on edelleen vaarallinen. Ei ollut taas kaukana tiestä mulla, vaikka rocilla heitin. Joku kanaverkkokin sinne korin taakse voisi auttaa.
Kasilla on se pommihyssemahdollisuus vähän latistava. Voiko sitä estää tiitä siirtämällä?
Re: Vihdin Karvis 28.2.2009
Lähetetty: Ma 02 Maalis 2009, 13:27
Kirjoittaja Ari
Kasin tiitä oltiin jo siirtämässä kunnes todettiin että harjulla on senverran paljon puustoa että ainoa todellisen pommihysseväylän poistaminen olisi suorastaan hölmöä. Päätettiin pitää mahdollisuus hyssettämiseen. Tiitä olisi voinut siirtää ehkä kolme metriä taaksepäin mikä kyllä olisi pakottanut heittämään suoraan...
Suoraan heitettäviä väyliähän on joka paikassa, joten mekin haluttiin pitää mahdollisuus hysseen. Eikä se hyssekään mikään ihan helppo ole, siellä on puita välissä
Tätä oli siis jo mietitty
Re: Vihdin Karvis 28.2.2009
Lähetetty: Ma 02 Maalis 2009, 13:44
Kirjoittaja Jaani
Mielestäni väylä, jossa ei kannata heittää muuta kuin pommihysseä on aidosti pommiväylä. Kasilla suora on melkoisen helppo sekin. Kyllä väylällä pitää olla kauhea ryteikkö, jonka voi kiertää pommihyssellä, ennenkuin väylää voi kutsua pommihysseväyläksi.
Esim. jos 17 väylän tiitä laittaisi vähän vasemmalle nykyisestä, olisi se pommihysseväylä. Se oiskin upea
Re: Vihdin Karvis 28.2.2009
Lähetetty: Ma 02 Maalis 2009, 13:47
Kirjoittaja Ari
17 tuollaisen muutoksen tekeminen taitaisi aiheuttaa lisää vahinkoja vasenkätisille jotka joutuisivat heittämään vielä enemmän annukkaa... tai forea.
Tarkoitus olikin pitää kasilla joku muukin mahdollisuus kuin se suora heitto. Edellisellä väylällä heitetään samanlainen suora heitto muutama metri isommalla korkeuserolla. Nelosella heitetään suora heitto, ysillä heitetään suora heitto. Suorat heitot on tietenkin oikeasti tosi vaikeita mutta ei kai niitäkään ihan joka väylällä tarvita
Re: Vihdin Karvis 28.2.2009
Lähetetty: Ma 02 Maalis 2009, 14:30
Kirjoittaja Jani
Päätän par-keskustelun osaltani toiveeseen, että jos par ei saa olla hyvän pelaajan merkkipaalu, luodaan sitten jokin toinen systeemi. Siis jokin, josta aloittelijakin tietää, millaisia tuloksia hyvät pelaajat milläkin kentällä pelaavat. Ratingeistä sen saisi helposti katsottua, jos kentät pysyvät kiinteinä. Pirkkoisaa tulevaa kautta kaikille!
Re: Vihdin Karvis 28.2.2009
Lähetetty: Ma 02 Maalis 2009, 14:30
Kirjoittaja Tee8mu
Ari kirjoitti:Mielenkiintoinen tuo päätelmä siitä että Jani olisi yksin tämän päätöksen kanssa... ei tätä ihan noin ole hoidettu
Hänhän se on eniten puolustanut näkökantaansa, siittä varmaan jäänyt tuo mielikuva...
Re: Vihdin Karvis 28.2.2009
Lähetetty: Ma 02 Maalis 2009, 15:18
Kirjoittaja Noukka
Hyvä systeemi parin määrittämiseen on käyttää tasokasta kisaa mittarina. Otetaan kisan top 20 kortit ja lasketaan mitä tuloksia milläkin väylällä on heitetty. Jos esim. harjun kakkosella kahden kiekan jälkeen 20 parasta on heittänyt 10 kakkosta 25 kolmosta ja 5 nelosta niin minä ainakin päättelisin väylän olevan selkeä par kolmonen. Ihan vaan sillä perusteella, että se on hyvien pelaajien selkeästi yleisin tulos.
Re: Vihdin Karvis 28.2.2009
Lähetetty: Ma 02 Maalis 2009, 15:53
Kirjoittaja Ari
Jatketaan nyt hieman.
En oikein tiedä miten millekin radalle on parit määritelty, mutta todennäköisesti ne on määritelty jo ennen ensimmäistäkään kisaa. (niitä voi tietenkin muuttaa)
Kerropa Noukka että kuinka monta kakkosta pitää tuolla systeemillä tulla esimerkkiväylälle että se muuttuisi par kakkoseksi?
Osa tätä keskustelua onkin koko ajan ollut että mitä merkitystä noilla pareilla on ja mitä niillä tehdään? Henkinen merkitys Jaanin mukaan vähenee kokemuksen myötä ja muuta merkitystä nykysysteemissä ei ole. Kovin paljon tunteita tähän silti mahtuu
Re: Vihdin Karvis 28.2.2009
Lähetetty: Ma 02 Maalis 2009, 18:14
Kirjoittaja Noukka
Se lukema mitä on selkeästi eniten on väylän par. Jos kakkosia alkaa olla lähes yhtä paljon kuin kolmosia niin sitten alkaa kallistua kakkosen puolelle. En nyt ota kantaa tässä minkään radan pareihin vaan toin vaan julki yhden keinon parin määrittämiseksi. Hangossa ainoa par 2 väylä on 50m B-3 juuri sen perusteella, että kisoissa siitä tulee yhtä paljon kakkosia kuin kolmosiakin. Muilla par 3 väylillä se kolmonen on lähes poikkeuksetta selkeästi eniten pelattu tulos.
Re: Vihdin Karvis 28.2.2009
Lähetetty: Ma 02 Maalis 2009, 19:50
Kirjoittaja tumpsi
Jani kirjoitti:Osaako muuten joku kertoa, miksi vastaavaa keskustelua ei syntynyt Nokian SM-kisaradasta? Voittajan tulos oli -1.
heh. nokialla oli vaikeat väylät ja realistiset parit. itse olisin muuttanut radan paria heitolla tai kahdella suuremmaksi, en sen enempää. vihdissä väylät ovat osittain vähintään yhtä haastavia kuin nokialla, mutta lisämausteena niissä on järjettömän tiukka par. vihdin par pitäisi olla vähintään 54, kuitenkin maksimissaan 58. (en nyt miettinyt tuota arviota väylä väylältä, vaan lähinnä hetken mielijohteesta fiilispohjalta.)
siksi ainakin itse jätin tuomatta mielipiteeni nokian sm:stä foorumille asti, että pidän birdietä mahdollisena jokaisella nokialla pelatuista väylistä. lisäksi olosuhteet olivat suhteellisen haastavat. vihdissä on vaikeita, helvetin vaikeita, ja helppoja väyliä. suurimmassa osassa birdie on joko mahdoton tai todella vaikeasti saavutettavissa (ja se holariheittohan on pelin kannalta aika huono jos se sattuu menemään korista ohi), poislukien kuutosväylä. kutosen pitäisi olla par3 jotta se olisi linjassa muiden väylien par-tuloksen kanssa.
Jaani kirjoitti:Sitten kun on kiertänyt paljon eri ratoja, kilpaillut eri puolilla Suomea, Eurooppaa, ehkä muuallakin maailmassa, niin harvoin edes lukee sitä tolppaa siinä tiin edessä. Reiästä usein näkee, kuinka pitkä se on ja onko se helppo kakkonen. Ei silloin tarvita ketään sanomaan, mikä on reiän ihannetulos.
jep. lähinnä kaipasinkin a) yhtenäistä linjaa radoille kattojärjestön normiston mukaisesti b) sitä, että par-lukemasta voisi päätellä edes jotain radan haastavuudesta.
mulle henkilökohtasesti on ihan sama vaikka jokaisen väylän par olisi 1 (eikös holari ole ihannetulos??), tai vaikka par400, kunhan linja on yhtenäinen koko maailmassa.
Re: Vihdin Karvis 28.2.2009
Lähetetty: Ti 03 Maalis 2009, 21:46
Kirjoittaja Hesus
Jaani kirjoitti:
Kasilla on se pommihyssemahdollisuus vähän latistava. Voiko sitä estää tiitä siirtämällä?
Aika paljonkin latistava.
Re: Vihdin Karvis 28.2.2009
Lähetetty: Ti 03 Maalis 2009, 21:56
Kirjoittaja Ari
Itse kyllä ajattelisin enemmänkin että erilaiset mahdollisuudet on hieno asia. Toinen asia on sitten jos joka väylällä olisi mahdollisuus ohittaa varsinainen väylä pommihyssellä.
Omasta mielestä harjulla ei ole juurikaan sellaisia väyliä. Monipuolisuus kunniaan.
Re: Vihdin Karvis 28.2.2009
Lähetetty: Ti 03 Maalis 2009, 22:10
Kirjoittaja AMA
Ari kirjoitti:Itse kyllä ajattelisin enemmänkin että erilaiset mahdollisuudet on hieno asia. Toinen asia on sitten jos joka väylällä olisi mahdollisuus ohittaa varsinainen väylä pommihyssellä.
Omasta mielestä harjulla ei ole juurikaan sellaisia väyliä. Monipuolisuus kunniaan.
Ehdottomasti samaa mieltä. Itse ainakin pidän väylistä, jotka tarjoavat useamman kuin yhden reittivaihtoehdon. Varsinkin siis, jos mikään reitti näistä ei ole selkeästi helpoin vaan tulee sekä itse kokeiltua että nähtyä muiden kokeiluja erilaisista vaihtoehdoista. Vasurina ei tullut hirveästi kiinnitettyä huomiota harjulla oikeakätisen pommimahdollisuuksiin, mutta en tainnut nähdä muidenkaan heittävän yhtään pommihysseä koko radalla
Re: Vihdin Karvis 28.2.2009
Lähetetty: Ke 04 Maalis 2009, 21:56
Kirjoittaja Hesus
Ari kirjoitti:Itse kyllä ajattelisin enemmänkin että erilaiset mahdollisuudet on hieno asia.
Sovitaanko ettet ala ajattelee yhtään mitään.