Talin 2009 kahden kuvakulman hidastusvideo oli yksi yrityksistä saada Time Warpiin fribajakso tai edes segmentti. Ei ole tainnut mennä läpi.
AMA, parempaankin pitäisi pystyä paremmassa valossa, mutta se vaatii kesää ja ulkona kuvausta sekä jotain paikkaa, missä saadaan enemmän etäisyyttä kameran ja kiekon väliin. Lisävaloa nopeamman suljinajan saamiseksi ja etäisyyttä siihen, että voisi yrittää mittailla, montako astetta käsi liikkuu oikealle eri heittäjillä lähtien kiekon irtomaisesta kämmnestä kiekon irtoamiseen sormista välillä. Siitä voisi yrittää arpoa, kuinka kiekko kiihtyy suhteessa käteen ja kuinka paljon sormenpäiden ympäri pyörähdys jarruttaa kiekkoa yhdeltä puolelta, jos edes jarruttaa. Karilla sormenpäät eivät liikkuneet kovin paljon kiekon reunaa pitkin, joten tuossa heitossa tosiaan oli kyseessä melko dominoivalta osalta kiekon yhden reunan jarrutus. Mutta se olisikin mielenkiintoista mitata, että kuinka paljon kiekon keskikohta muuttaa nopeuttaan ja mihin suuntaan. Valitettavasti resoluutio tuo ongelmia ja frame rate myös. Kun tuo 210 kuvaa sekunnissa isomman resoluution video on rajatapaus kiekon pyörähtämisen ja sormien irtoamisen näkemiseen kunnon valaistuksella, se paremmin eroja näyttävä 420 kuvaa sekunnissa menee liian epäselväksi.
Multa puuttuu astekulma, en tiedä, mihin se on kadonnut. Luulen, että ajan kanssa hyvässä valossa tarpeeksi monta otosta ottamalla voisi saada aikaan videon, josta näkee jokaisen yksittäisen sormen irtoamisen kiekosta.
Noista videoista näkee resoluutiosta, kumpi frame rate on käytössä. Kari takaa alaviistosta on 420 kuvaa sekunnissa ja muut 210 kuvaa sekunnissa isommalla resoluutiolla. Mun kamerallani resoluutio muuttuu automaattisesti frame raten mukana. Video playereistä monilla näkee mediatiedoista resoluution ja frame raten. Muistaakseni mun kamera tekee 210 kuvaa sekunnissa reso on 480x360. Kahdeksansataa jotain kuvaa sekunnissa vaakaresoluutio on vain 96 juovaa, joten siitä vasta onkin vaikeaa nähdä yksityiskohtia.
Mulla on 600 watin lamppu, mutta sähköt on ongelma ja en tiedä, riittääkö tuo valomäärä. Luulisin, että riittää, mutta mistä sähkö ja heittopaikka yhdessä?
Jos katsotte sitä karitosihyvä videota, Mun Leopardin pohjassa on epäselvä tumma läiskä. En tiedä, onko se kiekon pohjassa oleva EAN kooditarra, vai kiekon stamp. Siitä voi laskea, montako kuvaa 210 kuvaa sekunnissa menee siihen, että kiekko pyörähtää koko kierroksen. Tai jos kuvassa ei ole tarpeeksi tilaa, voi käyttää osaa täydestä kierroksesta. Ja toki se aikaisin video näyttää paljon enemmän lennosta. Jos ottaa mittatarkkuuden ja kameran lievän kallsituksen alakulmaa kohden verrattuna pystysuoraan kuvaukseen, saa kiekon halkaisijalla 21,2 cm ja tiedolla, että joka kuvan väli kestää 1/210 sekuntia laskettua Karin paikaltaan tehdyn heiton lähtönopeuden. Se ei ole suoraan verrannollinen Karin tutkan tuloksiin ennen kuin tutkaan heitetään paikaltaan toisella tai samalla 171 gramman Champion Leopardilla.
Jaanilla on hyvä idea
Mielenkiintoinen havainto itsestäni tuossa sessiossa. Ensin disclaimer. En todellakaan voi luottaa omiin tuntemuksiini sen arvioinnissa, että pyörähtääkö kiekko sormien ympäri vai ei. Minusta vaikutti koko ajan, etten pystynyt kiihdyttämään kädellä tarpeeksi myöhään. Se on taito ja minulle hankalasti hankittu hitaasti ja tuskalla ja kun olen siirtynyt viime vuoden alussa aiempaan kiihdytykseen, olen näköjään menettänyt myöhään kiihdyttämisen taidon tai en ainakaan saa sitä päälle joka kerta edes yrittämällä. Paras, mihin pystyin, oli hiipiä hitaasti ja siitä sain toistettavasti kiihdytyksen alkamaan oikean kyljen kohdalta, en hetkeäkään myöhemmin. Käytin Wizardia, Leopardia ja Nukea.
Havaintoni oli, etten millään pystynyt onnistuneesta (alkoi selvästi ennen kiekon lipeämistä kädestä) etusormen ja peukalon puristuksesta huolimatta saamaan kiekkoja kiertymään sormenpäiden ympäri. Argh. Mä olen vuoden treenannut sormivoimia, joten lisätarvetta tuli selvästi. Viime ja edellisvuonna Spike ja Destroyer menivät silminnähden ja etusormeen sormenjäljen kohdalle painauman jättäen sormenpäiden ympäri pyörähtäen. Tällöin kiekot näyttivät silmämääräisesti heiton aikana irtoavan sormista, kun kiekot olivat kello 5 kohdalla. Tässä sessiossa lipeämiset tapahtuivat kello 1 kohdalla. HIrveä tappio jengassa ja luultavasti myös nopeudessa
Kuulemma keskimatkan kiekoista on helpointa saada aikaan sormenpäiden ympäri pyörähdys. Minulla on pieni käsi ja lyhyet sormet. Se voi vaikuttaa siihen, että mulla on vaikeuksia korkeiden ja leveäsiipisten kiekkojen kiinni pitämisessä. Ei liene ihme tällä taustalla, että mulle oli helpompaa saada Buzzz lopettamaan flippaus täysvoimadraiveilla kuin Roc. Buzzzz on matalampi ja beadin puute auttaa töpösormiani pitämään kiinni paremmin. Rocin saan olemaan kippaamatta, kun käytän vielä lipeävämpää otetta ja menetän pituutta. Olen kuullut monista lähteistä, ettei midareita välttämättä tarvitsekaan heittää power gripillä repäisevällä sormista irtoamisella ja että lipeäminen suoralla linjalla kohti kohdettta on kontrollin kannalta hyvä idea. EI INNOSTA!!!! Haluan oppia heittämään toistettavalla sormien ympäri pyörähdyksellä joka kerta joka kiekolla. Lisäpituus kontrollilla midareihin tiputtaa scoreja. Opittavaa riittää. Se on toisaalta hyvä juttu, että opittavaa riittää, mutta huono, kun olen siirtymässä uhkaavasti kohti ikämiessarjoja ja nopeuteni varmaan putoaa joka vuosi. Mun pisin Roc heittoni on aika töpö noin 94 m ja se on lähes sama kuin pisimmät putteridraivini ja Buzzz ei ole kovin paljon pidempi. Jään siis selvästi näilläkin jälkeen monista. Siitä syystä olen ostanut nipun tweener kiekkoja testattavaksi, että saisin edes suhteellisen vähän feidaavalla kiekolla sadan metrin päälle muutenkin kuin täysin lämmettyäni sarjatulella kenttätreenissä heittäessäni. Kenttäpituus on aika hyödytöntä verrattuna kisapituuksiin. En voi suunnitella Buzzzzilla toistettavaa 90 m heittoa muuten kuin kunnon vauhdeilla ja sillä varauksella, että jos jää lyhyeksi, putti voi pelastaa tilanteen. Eli on tosi iso askel otettavana vielä mulla.
Mun on pakko katsoa, miten käy lipeämiselle, toistetavuudelle, pituudella ja tarkkuudelle, kun opin uudestaan kiihdyttämään kädellä myöhemmin. Spike on matala ja lyhytsiipinen, joten se olisi hyvä lähtökohta otteen helpottamiselle, mutta lopulta on vain pakko saada lisää ruista ranteeseen ja sormiin. Sillä onhan sitä pystyttävä manipuloimaan heittoa eri kiihdytysajankohtien suhteen. Ja niinäkin päivinä, jolloin ei saa ruumista tottelemaan ja kättä kiihdyttämään niin myöhään, ettei kiekko lipeä. Silloinkin on vaarana se, että tehoja joutuu pidättelemään pituutta rajaavasti. Onneksi sain vinkin lajinomaiseen sormivoimien treenaukseen, joten treenistä tulee paljon mukavampaa ja siksi helpompaa tehdä