Osittain olet varmasti oikeassa siinä, että harjoittelemalla mitä tahansa yksittäistä harjoitetta kehitetään parhaiten juuri sitä harjoitetta. Eli tempaamalla opitaan paremmaksi tempaajaksi, tai draivaamalla draivaajaksi. Tietysti hyvällä tekniikalla kannattaa tehdä ennemmin kuin huonolla, ja kokemuksesta tiedän että olympianostoissakin tekniikat oppii "vanhoilla päivilläkin" muutamissa viikoissa tai kuukausissa riittävälle tasolle. Brzyckin tekstejäkin lukeneena olen sitä mieltä, että oikeastaan minkä tahansa lajin urheilijan harjoitteluun olympianostot kuuluvat tavalla tai toisella. Loukkaantumisriskiäkään en painonnostossa näe ongelmana, koska kuten itsekin sanoit, riski kasvaa suurilla painoilla, eikä painonnostoliikkeissä yleensä liikutella suuria kilomääriä verrattuna muihin harjoitteisiin.Jaani kirjoitti:Ei se iso penkkitulos korreloi mitenkään heittoon, eikä muuten tempaus ja työntökään. Matt Brzyckin erinomaisen voimaharjoitteluopuksen luettuani olen hylännyt kaikki repivät liikkeet ja etenkin olympianostot, joita tekemällä Brzyckin mukaan ei harjoiteta kuin juuri olympianostoja. Lisäksi loukkaantumisriski kasvaa isoilla painoilla tehdessä. Olympianostot ovat myös teknisesti niin hankalia, että pelkästään se opettelu vie jo tehoja kaikesta muusta, eikä väärällä tekniikalla tekeminen ole ollenkaan järkevää.
Rauhallisia toistoja, sopivilla painoilla, progressiivisesti lisäten ajan myötä saavutetaan hyviä tuloksia niin massan kuin voimankin alueilla. Maximeilla on voi tietysti rehvastella pihan pojille, mutta enpä niistä muuten paljon perusta.
Siinäkin mielessä olen eri mieltä, että kyllä ne yleivoimatasot ihan varmasti korreloivat heittoon -mitenkään-, kuinka paljon on eri asia ja riippuu paljon heitto- ja harjoitustekniikoista. Lisäksi luultavasti upsi- ja foreheittäjille perinteisistä heittäjän treeneistä on enemmän hyötyä kuin rystyheittäjälle. Esimerkiksi kiekon- tai keihäänheitossa tarvitaan paljon samoja ominaisuuksia, ja niissä lajeissa huipulla vaaditaan aivan uskomattomia voimatasoja, ja niitä varmasti treenataan pääsääntöisesti olympianostoilla (tai muokatuilla olympianostoilla).
Oikeastaan sen takia kysyinkin tasoja, että ketjussa aiemmin vallitsi jonkinlainen konsensus siitä, että voimasta on hyötyä, ja jollakin se voima on tehtävä (ja ehkä jollakin mitattavakin), eikä itselläni frisbeelajeista ole nimeksikään kokemusta.