Olen nähnyt Z Flickin lentävän vastaoikeaan tuuleen suoraan 80 m koko ajan vaakana ja sitten kierteen tai eri suunnasta tulleen puuskan kippaavan kiekon puolessa sekunnissa 30 astetta. Mikä tahansa kippaa vaakalennosta, jos tuulta tulee tarpeeksi kovaa yläviistosta kannen päälle. Ei ole ihan yleisin tuulen suunta, mutta Brahen kenttä on älytön mesta tuulen suhteen, kun on kattilan pohjalla ja monet tiet ja kerrostalot ohjaavat tuulta suihkuiksi. Tuuli vaihtuu usein kesken lennon. Se on hyvä mesta opetella tuulisissa oloissa heittämistä, kun vaihtelua on enemmän kuin meren rannalla.
Mä heitän paikasta riippuen hyssejä sekä yli-, että alivakailla kiekoilla. Jos tarttee skippiä tai vähän vasemmalle siirtymistä, ylivakaalla ja jos on siirryttävä paljon oikealta vasemmalle, niin korkealle alivakaalla. Annukat samoin kuin hirsi.
Dutch Openissa upotin Forcen harjoitukissa ja heitin parikisan flippaamattomalla Beastilla, mulla on niitä puolen tusinaa eri muoveissa (ei DX). Mulla ei ollut yhdestäkään kiekosta varakappaleita, kun ei vaatteilta ja kuvausvälineiltä mahtunut mukaan. Siksi olikin kätevää upottaa parikisan aluksi midareista tuulta kestävämpi.
Mä yllätyin uudesta KC Aviarista. WWW korkoteksti katon pohjassa. Se on eka hyvä KC, jota olen heittänyt ja se on yhtä vertailutestiä vaille valmis siirtymään mun bägiin suoraksi draivausputteriksi. Ei se hirveästi tuulesta ollut moksiskaan, kun ekan kierroksen pelasin sen kanssa, mitä nyt yllätti liidollaan ja paineli pitkäksi monin paikoin. Puteissakin oli pätevä.
Tuuli vaihtelee vaikutuksiltaan välillä vaikka olisi samasta suunnastakin. Eilen Glo Z Buzzz vaihteli kovasti pituudelta oikeassa takatuulessa kenttätreenissä, kun korkeus vaihteli kovasti. DX Rancho Roc ei jäänyt paljon maksimipituukissa, muttei vaihtanut korkeutta juurikaan ja hajonta pituudessa oli muutamia metrejä, kun Buzzzilla oli 15 m yleistä.
Eikö vuosi 2000 ollut suunnilleen vedenjakaja pituusheiton ME tuloksissa, kun kaikki sen jälkeen on tehty hyzer flipillä? Takavasemmassa tuulessa ratkaisevinta on se, että kiekko päätyy anhyzeriin. Se ei vaadi välttämättä antsassa aloittamista.