Kiitokset järjestäjille! Oli mukava pelailla leppoisassa tunnelmassa ja upealla radalla.
Pientä palautetta haluaisin kuitenkin jakaa näin kisan jälkeen. Missään nimessä alla olevat asiat EIVÄT tule negatiivisessa sävyssä, vaan enemmänkin haluaisin sanoa ne rakentavana palautteena. Ehkä jonkun asian voisi tehdä toisin, ehkä joku muu voisi ottaa oppia omiin kisoihinsa.
1) Ryhmäjaot / aikataulut ja niiden julkaiseminen Kisakoneessa
Kisakoneen ryhmien tekeminen on jossain määrin kömpelöä, varsinkin golflähdöillä tapahtuvaan kierrokseen. Ilmeisesti tämän johdosta ryhmäjaot tehtiinkin Kisakoneen ulkopuolella ja julkaistiin sitten erillisenä tiedostona. Idea hyvä, mutta toteutus hieman meni metsään. Jos ryhmäjako ja/tai aikataulu julkaistaan erillisenä dokumenttina, niin niitä kisakoneen antamia ryhmiä ei siinä tapauksessa kannata laittaa näkyviin. Nythän sunnuntain kierroksen suhteen kävi niin Kisakoneessa tuli julki ryhmäjaot missä ei ollut mitään logiikkaa (mm. kahden hengen ryhmiä) eikä aikataulu ollut lähelläkään todellista. "Oikeat" lähtöajat ja ryhmät julkaistiin vasta XX minuuttia myöhemmin erillisenä tiedostona. Mitäs jos joku olisi katsonut vaan niitä Kisakoneen antamia ryhmiä ja painellut nukkumaan. Aamulla sitten väärään aikaan paikalle ja saaliina pitkä odottelu tai myöhästyminen lähdöstä.
Pointti: Jos kisakoneella tehtyjä ryhmiä tai lähtöaikoja ei tulla käyttämään, niitä ei myöskään julkaista siellä, vaan julkaistaan pelkästään se erillinen ryhmäjako/lähtöaikataulu
2) Spottereille väylän säännöt selväksi
Tästä jo Jan-Mikaelille sanoinkin. Väylän 10 spotteri (2. kierros) oli siinä oletuksessa että 10-väylän Buncr hazard sääntö koski vain saareen heittämistä, muuten olisi normi-OB-sääntö. Pelaajakokouksessa selvästi kerrottiin, että koskee koko väylää eli myös avausheittoa (HUOM! Pelaajien olisi kaikkien pitänyt tämä siis tietää). Spotteri ei ollut tästä tietoinen vaan liputti arvionsa mukaan ulos menneet / sisään jääneet. Tiipaikalta ei näe vasemmalle kaartaneista heitosta onko sisällä vai ei. Meidän ryhmän yksi vasemmalle mennyt heitto liputettin vihreällä, vaikka spotteri katsoi tilanteen vaan toiselta puolelta leveätä väylää (ei käynyt lähellä tarkistamassa). Luotimme liputukseen. Kiekko oli toki sisällä, mutta se oli sisällä vain metrin verran - spotteri ei millään voinut nähdä sitä väylän toisesta reunasta. Mikäli kiekko olisi ollutkin ulkona, niin tilannehan ei olisi ollut ongelma sillä ajatuksella millä spotteri luuli väylää pelattavan. Hän tokaisi että sittenhän olisi vaan jatkettu OB-rajalta rankun kera, jos olisikin ollut ulkona. Ei. Pelaajan olisi pitänyt kiivetä takaisin tiille avaamaan sieltä uudestaan. Ikävä kyllä, spotteri kertoi myös joidenkin edellisten ryhmien jatkaneen peliä sieltä OB-rajalta. Väärin pelattu väylä siis näiltä ryhmiltä. Tässähän on varmaan kyseessä sellainen väärinkäsitys, että nuori spotteri oli kotiradalla vapaaehtoisesti liputtamassa ja auttamassa meitä pelaajia, mutta hän teki tulkintansa sen mukaan miten "yleensä täällä pelataan". Hän ei tehnyt mitään väärää, jos häntä ei oltu informoitu.
Pointti: Jokaisen spotterin kanssa käytävä ko. väylän säännöt läpi. Varsinkin silloin jos tuttuun kotirataan on tehty pieniäkin muutoksia.
3) Droppareiden ja tiipaikkojen selkeä merkkaus
Tämä seikka korostuu erityisesti silloin kun pelataan Västerbyn tyyppisillä "useampia ratoja samassa paketissa" tai jossain normaalista ratkaisevasti muutetulla radalla. Turhat korit oli hyvin otettu pois väyliltä ja joitakin tiipaikkoja oli lippusiimalla vedetty peittoon. Hyvä, juuri näin. Mutta yhtä asiaa en vielä kolmen pelatun kilpailukierroksenkaan jälkeen tiedä. Kumpi maton palanen oli väylän 8 drop zone? Koria lähempi vai korista kauempi? Itse sain säkällä kaikilla kierroksilla veden yli eikä sitä omalla kohdalla tarvinnut miettiä. Yhdellä kierroksella ryhmän toinen pelaaja uitti kiekkonsa ja jatkoi peliä korista katsoen kauemmalta matolta. En tiedä pelasiko oikeasta paikasta, sillä se toinenkin matto näytti sellaiselta, että siitä oli heitetty useampaan kertaan. Olipa ainakin yksi ryhmä pelannut varuiksi molemmilta. Pieniä juttuja, mutta varsin kummia niille jotka eivät radalla ole paljoa heittäneet.
Pointti: Selkeät merkkaukset ja selkeästi pelaajakokouksessa (tai kansiossa) kerrottu mahdolliset tulkinnanvaraiset jutut. Myös niin, että "outsider" osaa pelata väylän oikein. Ei saa ajatella niin, että "kyllähän kaikki tietää". Ei tiedä.
4) Ryhmien lähtöväylät
Pieni juttu, mutta helposti voi välttää turhia jonoja. Vaikka kisakoneen ryhmien teko olisikin hieman kankea ja se antaa lähtöväylät väylästä 1 alkaen, niin kyllä niitä voisi hieman muokata silloin kun rata ei ole täynnä. Nyt toiselle kierrokselle lähdettiin 13 (?) eri väylältä, pääsääntöisesti kolmen pelaajan ryhmissä. Tästä koostumuksesta pitäisi saada aikaan varsin toimiva ja sujuva fieldi. Nyt ei kuitenkaan ollut niin, vaan homma meni aivan turhaksi odotteluksi ja osa väylistä loisti tyhjinä. Kaikki ryhmät lähtivät peräkkäisiltä väyliltä 1-13. Väyliltä 12 ja 13 eli koko porukan keulassa lähtivät ainoat neljän pelaajan ryhmät, perässään kolmen pelaajan ryhmät. Viisi väylää loisti tyhjyyttään. Kahdella pienellä muutoksella kierroksesta olisi saatu paljon sujuvampi kaikille. 1) Jos ryhmät haluttiin pitää yhtenä letkana, niin neljän ryhmät olisi ehdottamasti pitänyt olla letkan viimeisenä. 2) Mikäli ei ollut "letka-ideaa", niin neljän ryhmien takana olisi voinut lähdössä olla pari tyhjää väylää ja ryhmät siis jakautua tasaisemmin koko radalle.
Pointti: Lähtöväylien muokkaaminen on kisakoneen ryhmien luomisessa helppo pikku juttu. Maalaisjärki peliin jo etukäteen. Helppo vinkki, tyhjät väylät ennen pitkiä väyliä (tiedostettavasti jonoa kerääviä).
*****
Kuten sanoin, tämän palautteen ei ole tarkoitus pahoittaa kenenkään mieltä. Nämä kerrotut asiat eivät ole haukkuja, kisat oli mukavat ja nämä mainitut asiat eivät peliä päässeet pilaamaan. Ihan itse oman pelini mokasin. Toivon vaan, että näiden sanojen myötä saataisiin pieni yksityiskohtia paremmin huomioitua - niin tulevissa Tammisaaren kisoissa kuin tulevissa kisoissa missä tahansa.
Kiitos